خلوص نيّت مهم‏ترين معيار ارزيابى‏
نيّت به معناى قصد و انگيزه‏اى است كه موجب مى‏شود تا فرد براساس آن دست به اقدامى بزند و كارى را انجام دهد. انسان‏ها چون از مكنونات قلبى يكديگر آگاهى ندارند، نمى‏توانند هنگام ارزش‏گذارى كارها و پرداخت مزد افراد، نيّت و انگيزه آنان را نيز ارزيابى كنند و ارزش كارها را مطابق اهداف و نيّت‏ها تعيين نمايند، ولى خداوند چون بر ضماير انسان‏ها و آنچه بر دلهاى آنان مى‏گذرد واقف است «2» و علم او بر همه كس و همه چيز احاطه دارد، «1» پيش از آن‏كه به نماى ظاهرى اعمال توجّه كند به علل و عواملى كه آدمى را به انجام آن واداشته مى‏نگرد. رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد:
«انَّمَا الْاعْمالُ بِالنِّيَّاتِ وَ انَّما لِكُلِّ امْرِى‏ءٍ مانَوى‏» «2»ارزش كارها به نيّتهاست و هر كس به آنچه نيت كرده، دست مى‏يابد.اگر فرد، كارى را با نيّت خالص و انگيزه الهى انجام داده و هدفى جز رضاى خدا و تقرّب به درگاه او نداشته باشد، عمل او صالح تلقّى شده و مقبول درگاه الهى واقع مى‏شود و تنها در اين صورت است كه معيارهاى بعدى مانند شدّت و بزرگى كار، شرايط زمانى و مكانى و ... مدّ نظر قرار گرفته و پاداش متناسب به انجام دهنده آن تعلّق مى‏گيرد، ليكن اگر انگيزه‏ها غير الهى بوده و كار براى رضاى خدا صورت نگرفته باشد، عمل هر اندازه بزرگ و ستودنى باشد، خداوند آن را نمى‏پذيرد و به انجام دهنده آن نيز پاداش نمى‏دهد.
به‏گواهى متون و منابع اسلامى نظام محاسبات الهى به‏قدرى دقيق است كه حتّى اگر انسان تمام يك عمل را براى خدا انجام دهد و تنها در بخش ناچيزى از آن انگيزه‏اى غير خدايى داشته باشد يا به‏عنوان مثال آن عمل را در فضاى خاصّى يا در وقت معيّنى براى خودنمايى و ريا انجام دهد تمام عملش در پيشگاه الهى مردود است.قرآن كريم، اهميّت خلوص نيّت و ضرورت پرهيز از شرك در عبادت را اين‏گونه بيان مى‏كند: «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ احَداً» «3»پس هر كه به ديدار پروردگارش اميد دارد، بايد كارى شايسته انجام دهد و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.
در شأن نزول اين آيه آمده است كه شخصى حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد و اظهار داشت: من برخى از اعمال شايسته را براى خشنودى خداوند انجام مى‏دهم، ليكن‏وقتى مردم درباره آن اعمال سخن مى‏گويند و مرا به خاطر انجام آن مى‏ستايند لذّت مى‏برم. آيا اين اعمال از من پذيرفته است؟پيامبر خدا صلى الله عليه و آله لحظاتى سكوت كرد و پاسخى نفرمود. در اين هنگام آيه فوق نازل شد و روشن ساخت كه تنها عملى مقبول درگاه خداوند است كه با اخلاص همراه باشد. «1»
بنابراين تا عمل انسان- حتّى كارهاى بسيار شايسته مثل نماز و جهاد- از روى اخلاص صورت نگيرد، عنوان عبادت و عمل صالح بر آن تطبيق نمى‏كند.