طهارت و فلسفه آن «3»

معلوم شد كه آيين اسلام، وجود هرگونه ناپاكى را در لباس و بدن «4»، مانع صحّت عبادت مى‏داند و پيروان خود را موظّف مى‏كند كه اين آلودگى‏ها را از لباس و بدن خويش‏بزدايند. علاوه بر اين، نوع خاصّى از طهارت را تحت عنوان وضو، غسل و تيمّم، شرط صحّت عبادتها دانسته و هر يك را در شرايطى بر مسلمانان واجب كرده است.اينجا ممكن است، سؤالى به ذهن راه يابد و آن اين‏كه پاك بودن بدن و لباس و يا شستشوى تمام يا قسمتى از بدن، به عنوان غسل يا وضو چه تأثيرى در عبادت دارد؟ به‏عنوان مثال، چرا لازم است انسان قبل از نماز، وضو بگيرد؟ يا در شرايط ويژه‏اى غسل كند؟ يا اگر به آب دسترسى نداشت يا از مصرف محذور داشت، به جاى وضو و غسل، تيمّم نمايد؟ بويژه اگر بدن او تميز بوده و هيچ‏گونه آلودگى نداشته باشد، انجام اين تشريفات چه ضرورتى دارد؟ آيا در وقتى كه انسان دسترسى به آب ندارد، دست زدن به خاك و ماليدن آن به صورت و پشت دستها برخلاف اصول بهداشتى نيست؟در پاسخ بايد گفت طهارت‏هاى سه‏گانه فوق، اضافه بر آن كه مقدّمه عبادت‏هايى از قبيل نماز، روزه و طواف هستند خود نيز عبادت مستقلّى به‏حساب مى‏آيند و صرف نظر از ديگر عبادت‏ها به خودى خود موضوعيّت دارند، زيرا آثار بسيار مثبت و سازنده‏اى در روح آدمى به‏جاى مى‏گذارند كه در تحصيل خلق عبادى نقش مستقيم و عميقى دارند.از اين رو در آنها قصد قربت شرط است، به‏گونه‏اى كه اگر فردى همه آداب وضو يا غسل يا تيمّم را انجام دهد، ولى قصد قربت نكند تكليف از او ساقط نمى‏شود. از اين گذشته، رعايت و انجام اين آداب، اضافه بر آثار ارزنده بهداشتى، نتايج تربيتى و اخلاقى گرانبهايى نيز در پى دارد كه اينك به اجمال درباره هركدام توضيح مى‏دهيم:

الف- فايده وضو: گذشته از اين كه چند بار شستن صورت و دستها در شبانه‏روز، اثر قابل ملاحظه‏اى در نظافت بدن دارد، وضو گرفتن به خودى خود، موجب نشاط جسم و روشنايى روح است.حضرت رضا عليه السلام در مورد علّت تشريع وضو مى‏فرمايد:دستور وضو و آغاز عبادت به‏وسيله آن بدان سبب است كه بندگان خدا هنگام ايستادن در برابر او و مناجات با وى پاكيزه باشند، دستوراتش را به كار بندند و از آلودگى‏ها و نجاست‏ها بركنار شوند. علاوه بر اين وضو سبب مى‏شود كه آثار خواب و كسالت، از انسان برطرف شود وقلب براى قيام در پيشگاه خداوند نور و صفا يابد. «1»

ب- فايده غسل: تماس آب با پوست بدن نيز علاوه بر شستشو و نظافت، فوايد زيادى دارد. از جمله اين‏كه تعادل از دست رفته بين اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك بدن را تجديد مى‏كند. حضرت رضا عليه السلام درباره علّت تشريع غسل جنابت كه يكى از اقسام غسل است مى‏فرمايد: «إِنَّ الْجَنابَةَ خارِجَةٌ مِنْ كُلِّ جَسَدِهِ، فَلِذلِكَ وَجَبَ عَلَيْهِ تَطْهيرُ جَسَدِهِ كُلِّهِ» «2»آنچه موجب جنابت است از همه بدن خارج مى‏شود، از اين رو بر شخص جنب واجب است كه همه بدن خود را تطهير كند.اولياى بزرگوار اسلام براى توجّه دادن پيروان خود به هر دو بُعد مادّى و معنوى غسل، خواندن اين دعا را به هنگام غسل كردن توصيه فرموده‏اند: «أَللَّهُمَّ طَهِّرْنى‏ وَ طَهِّرْ لى‏ قَلْبى‏» «3»خداوندا! مرا پاك كن! دلم را هم برايم پاك فرما!

ج- فايده تيمّم: تيمّم نيز به نوبه خود، فوايد گوناگونى دارد كه باختصار به دو مورد از آنها اشاره مى‏كنيم:
از نظر تربيتى و اخلاقى، تيمّم، يك عبادت است و روح عبادى به وضوح در آن هويداست. چه اين‏كه در تيمّم، انسان پيشانى خود را كه شريف‏ترين عضو بدن اوست با دستى كه بر خاك زده لمس مى‏كند تا كمال فروتنى و تواضع خويش را در پيشگاه خداوند آشكاركند، كنايه ازاين‏كه دست و پيشانى من در برابر تو، تا آخرين حد خاضع و فروتن است.از نظر بهداشتى نيز، امروزه در پرتو پيشرفت‏هاى علمى ثابت شده است كه خاك به دليل داشتن باكترى‏هاى فراوانى مى‏تواند آلودگى‏ها را از بين ببرد، زيرا باكترى‏ها،عهده‏دار تجزيه موادّ آلى و از بين بردن انواع عفونت‏هايند و اگر غير از اين بود، كره زمين، ظرف مدّت كوتاهى بر اثر آلودگى‏هاى ناشى از لاشه جانداران، فضولات، موادّ فاسد شده و ...، به كانونى از عفونت تبديل مى‏شد و ادامه حيات در آن غير ممكن مى‏گشت. «1»بنابراين خاك پاك و به تعبير زيباى قرآن، «طيّب» «2» نه‏تنها آلوده نيست، بلكه تا حدودى مى‏تواند خلأ ناشى از كمبود آب را به‏طور موقّت جبران كند. كلمه «صعيد» نيز در آيه مربوط به تيمّم، نشانگر دقّت نظر قرآن، در پاك و تميز بودن خاك تيمّم است، زيرا صعيد از مادّه «صعود» است و منظور از آن خاكهايى است كه در نقاط مرتفع و در معرض تابش آفتاب و بارش باران و دور از آلودگى قرار دارند. پيشوايان اسلام نيز دراين‏مورد، بارها تذكّر داده‏اند، از جمله در روايتى چنين مى‏خوانيم: «نَهى‏ أَميرُ الْمُؤْمِنينَ أَنْ يَتَيَمَّمَ الرَّجُلُ مِنْ اثَرِ الطَّريقِ» «3»
امير مؤمنان عليه السلام، از اين كه كسى با خاك راه تيمّم كند، نهى فرمود.با همه اينها آنچه در تيمّم و ساير طهارت‏ها مهمّ و علّت تشريع است، همان اظهار كرنش در برابر خداوند و تحصيل خلق عبادى است هر چند در روايات براى كسانى كه همواره با طهارت زندگى مى‏كنند پاداش‏هاى ارزشمند ديگرى از قبيل طول عمر، اجر شهيد، آمرزش گناهان، ثواب حج و ... نيز ذكر شده است. «4»