الف- كردار
منظور از شعاير كردارى، اعمالى است كه انجام دادن آنها جنبه شعارى دارد و علامت مسلمانى به حساب مى‏آيد مانند اذان، نماز جمعه و جماعت، حج و ....

1- اذان‏
نداى ملكوتى و روح‏بخش اذان كه فراخوانى عمومى مسلمانان به‏سوى خداست از شعاير مهمّ اسلامى محسوب مى‏شود و در هر صبح و شام هر مسلمانى را در هر كوى و برزن به نماز و راز و نياز با خدا فرامى‏خواند و هر جاى زمين چنين ندايى برخيزد نشانه وجود اسلام و مسلمان در آن ديار است.
به مسلمانان سفارش شده كه شعار اذان را زنده بدارند و در شبانه‏روز پنج نوبت اذان‏بگويند و نام و ياد خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله را با صدايى رسا به عمق جانها بفرستند و در پى آن در صفوفى متحد به نماز بايستند.رسول گرامى اسلام، چهره واقعى مؤذّن را اين‏گونه ترسيم مى‏كند: «الْمُؤَذِّنُونَ اطْوَلُ النَّاسِ اعْناقاً يَوْمَ الْقِيامَةِ» «1»مؤذنّان، در روز قيامت، يك سر و گردن از ديگران بلندترند.و مقام مؤذّن تا آنجا ارجمند است كه جبرئيل- فرشته مقرّب الهى- در شب معراج اذان مى‏گويد و فرشتگان، به امامت پيامبر صلى الله عليه و آله نماز جماعت بر پا مى‏كنند. «2»مستحب است «مؤذّن» در جاى بلند اذان گويد، خوش صدا باشد، دست بر بنا گوشش گذارد و همه صدايش را به اذان بلند كند. رسول خدا صلى الله عليه و آله به بلال مى‏فرمود:بالاى ديوار مسجد برو و صدايت را به اذان بلند كن. خداوند، بادى را مأمور كرده كه صداى اذان را به آسمان ببرد، وقتى فرشتگان آن را بشنوند، گويند: اين صداى امّت محمّد صلى الله عليه و آله است كه به توحيد بلند شده است. «3»

2- نماز جمعه و جماعت‏
اجتماع پرشكوه مسلمانان در هر شهر و روستا به‏طور روزانه، هفتگى و ساليانه در قالب نماز جماعت، جمعه و عيد از بهترين نشانه‏هاى مسلمانى است كه اعتقاد راسخ نمازگزاران را به برنامه‏هاى اسلام نشان مى‏دهد، چرا كه حضور در چنين اجتماعاتى، فرد را بسان قطره‏اى به دريا پيوند مى‏دهد، نفاق را از دل مى‏زدايد، مسلمانان را يكدل و يكپارچه مى‏كند و شياطين پيدا و نهان را مأيوس مى‏سازد.
امام صادق عليه السلام در سخنى به جنبه شعارى و نشانه بودن نمازهاى جماعت تصريح كرده مى‏فرمايد:نماز جماعت و اجتماع بدين سبب نهاده شده كه نمازگزار از بى‏نماز باز شناخته شود ... و اگر جماعت نبود، امكان نداشت كسى به صلاحيت ديگرى گواهى دهد؛ زيرا آن كس كه نماز جماعت نمى‏خواند، در نزد مسلمانان بى‏نماز محسوب مى‏شود چرا كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده است: «كسى كه بدون عذر، با مسلمانان در مسجد نماز نگزارد، در واقع بى‏نماز است.» «1»
همينطور نقل مى‏كند:در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله عدّه‏اى از نماز جماعت در مسجد طفره مى‏رفتند، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: (اگر به چنين كارى ادامه دهند) بزودى دستور مى‏دهيم تا خانه‏هايشان را آتش بزنند. «2»امام خمينى قدس سره به يكى از ابعاد مهمّ نمازهاى دسته‏جمعى اشاره كرده مى‏فرمايد:... هر روز در محلّه‏ها اجتماع و رسيدگى به اوضاع شهر و محلّه، در هر هفته اجتماع بزرگ در شهرها و در جاهايى كه شرايط نماز (جمعه) محقق است براى بررسى اوضاع شهرستان و بالاتر؛ اوضاع كشور و در هر سال باز دو اجتماع بزرگ براى بررسى اوضاع كشورها ... اين مسائل سياسى هست و مسائلى است كه بايد مسلمين به آن توجه داشته باشند. «3»

3- حج‏
كنگره عظيم و ساليانه حج كه فراتر از شهر و كشور و در مقياس بين‏الملل اسلامى برگزار مى‏شود، نمايش بى‏نظيرى از وحدت و قدرت مسلمانان در جهان است كه عظمت و شكوه آن بر دوست و دشمن عيان است.حضور ميليونى پيروان محمّد صلى الله عليه و آله در سرزمين وحى، شعارى پرفروغ و جاودانه است كه استوارى و صلابت دين مبين اسلام را نويد داده، پيروان آن را به توحيد و دورى از شرك فرامى‏خواند. هر يك از مناسك حج و همه مواقف مقدّس آن به‏تنهايى شعارى دشمن شكن و وحدت آفرين است مانند؛ احرام بستن حاجيان در لباس سفيد ومتحدالشكل، طواف منظم آنان گرد خانه خدا، سعى صفا و مروه، وقوف روزانه در عرفات، وقوف شبانه در مشعر، رمى جمره، قربانى، تراشيدن سر، بيتوته در منا و ... همه نشانى از بندگى خدا و شعارى از شعائر الهى است كه خير و بركت در آن نهفته است؛ «وَالْبُدْنَ جَعَلْناها لَكُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فيها خَيْرٌ ...» «1»شتران قربانى را براى شما از شعاير الهى قرار داديم، شما را در آن خيرى است.