طهارت ظاهرى، مقدمه طهارت روحى‏
پاكيزگى لباس و بدن و طهارت كه عبارت از وضو، غسل و تيمّم است، رابطه مستقيم با تزكيه درونى دارد بطور مثال؛ امام كاظم عليه السلام مى‏فرمايد: «مَنْ تَوَضَّأَ لِلْمَغْرِبِ كانَ وُضُوءُهُ ذلِكَ كَفَّارَةً لِما مَضى‏ مِنْ ذُنُوبِه‏ فى‏ نَهارِهِ ما خَلَا الْكَبائِرَ ...» «1»كسى كه براى نماز مغرب وضو مى‏گيرد، اين وضو كفّاره گناهانى است كه در آن روز مرتكب شده بجز گناهان كبيره.امام صادق عليه السلام نيز مى‏فرمايد: «غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ طَهُورٌ وَ كَفَّارَةٌ لِما بَيْنَهُما مِنَ الذُّنُوبِ مِنَ الْجُمُعَةِ الَى الْجُمُعَةِ» «2»غسل جمعه، پاك كننده و كفّاره گناهان است از جمعه اى تا جمعه ديگر. بنابراين؛ طهارت ظاهرى، مقدمه طهارت روح و دستيابى به تقوا مى‏گردد كه آن نيز مايه بالا رفتن اعمال و پذيرش آن در درگاه الهى است.حضرت امير سلام الله عليه در اين باره مى‏فرمايد: «... فَانَّ تَقْوَى اللَّهِ دَواءُ داءِ قُلُوبِكُمْ ... وَ طَهُورُ دَنَسِ‏انْفُسِكُمْ ...» «1»تقواى الهى، دواى بيمارى دل و پاك كننده پليدى جان شماست.امام خمينى (ره) در زمينه لزوم تطهير درون مى‏فرمايد: «تطهير قلوب از قذرات معنويه و كثافات خلقيه، از مهمات است كه انسان بايد با هر عدّه و عدّه‏اى كه شده، وبه هر رياضت و مجاهده‏اى است به آن قيام كند و خود را از ننگ و عار آن خلاص نمايد.» «2»دانستن اين نكته ضرورى است كه اگر انسان هنگام عبادت به تطهير و پاك نگهداشتن بدن و لباس ظاهر مكلّف شده است، نبايد از تطهير قلب و درون كه حقيقت وجود انسانى است، غافل باشد. بايد به وسيله توبه رو به خدا آورده، در پاك نگه داشتن قلب و روح و روان بكوشد و خود را براى عبادت مهيا سازد.