طهارت ظاهرى، مقدمه طهارت روحى
پاكيزگى لباس و بدن و طهارت كه عبارت از وضو، غسل و تيمّم است، رابطه مستقيم با تزكيه درونى دارد بطور مثال؛ امام كاظم عليه السلام مىفرمايد: «مَنْ تَوَضَّأَ لِلْمَغْرِبِ كانَ وُضُوءُهُ ذلِكَ كَفَّارَةً لِما مَضى مِنْ ذُنُوبِه فى نَهارِهِ ما خَلَا الْكَبائِرَ ...» «1»كسى كه براى نماز مغرب وضو مىگيرد، اين وضو كفّاره گناهانى است كه در آن روز مرتكب شده بجز گناهان كبيره.امام صادق عليه السلام نيز مىفرمايد: «غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ طَهُورٌ وَ كَفَّارَةٌ لِما بَيْنَهُما مِنَ الذُّنُوبِ مِنَ الْجُمُعَةِ الَى الْجُمُعَةِ» «2»غسل جمعه، پاك كننده و كفّاره گناهان است از جمعه اى تا جمعه ديگر. بنابراين؛ طهارت ظاهرى، مقدمه طهارت روح و دستيابى به تقوا مىگردد كه آن نيز مايه بالا رفتن اعمال و پذيرش آن در درگاه الهى است.حضرت امير سلام الله عليه در اين باره مىفرمايد: «... فَانَّ تَقْوَى اللَّهِ دَواءُ داءِ قُلُوبِكُمْ ... وَ طَهُورُ دَنَسِانْفُسِكُمْ ...» «1»تقواى الهى، دواى بيمارى دل و پاك كننده پليدى جان شماست.امام خمينى (ره) در زمينه لزوم تطهير درون مىفرمايد: «تطهير قلوب از قذرات معنويه و كثافات خلقيه، از مهمات است كه انسان بايد با هر عدّه و عدّهاى كه شده، وبه هر رياضت و مجاهدهاى است به آن قيام كند و خود را از ننگ و عار آن خلاص نمايد.» «2»دانستن اين نكته ضرورى است كه اگر انسان هنگام عبادت به تطهير و پاك نگهداشتن بدن و لباس ظاهر مكلّف شده است، نبايد از تطهير قلب و درون كه حقيقت وجود انسانى است، غافل باشد. بايد به وسيله توبه رو به خدا آورده، در پاك نگه داشتن قلب و روح و روان بكوشد و خود را براى عبادت مهيا سازد.
|