نظم در عبادت‏
براى مسلمانان، نماز صبح قرار داده شده تا همه پس از طلوع سپيده صبح از خواب برخيزند و در آغاز كار روزانه، رو به سوى خدا آورند.سپس با رسيدن خورشيد به وسط آسمان، دست از كار شسته رو به درگاه معبود آورند، مبادا كار روزانه آنان را از خدا غافل سازد. هنگام عصر و آغاز كار وتلاش بعد ازظهر نيز بايد دست نياز به آستان بى نياز دراز كنند سپس به كار معمول روزانه روى آورند. هنگام آغاز شب به عنوان سرفصل جديدى در شب و روز، بار ديگر به نماز (مغرب) مى‏ايستند و در نهايت فعاليتهاى روزانه با گزاردن نماز عشا و سرساييدن در آستان ايزديكتا به خواب مى‏روند.به جا آوردن نمازهاى واجب شبانه روزى، نظم خاصّى به زندگى نمازگزار مى‏بخشد، بويژه اگر اين نمازها- باتأكيدى كه اسلام دارد- به جماعت خوانده شود.
به علاوه، هفته اى يك بار، همه اهل يك شهر به نقطه اجتماع، فراخوانى مى‏شوند تا همه با هم، مطابق برنامه مخصوصى از مسايل اجتماعى، سياسى، اخلاقى و حوادث هفته با خبر شوند و به ذكر و شكر الهى بپردازند.نمازهاى دو عيد بزرگ اسلامى- فطر و قربان- نيز به نوبه خود، دو فراخوانى عمومى است كه سالانه مسلمانان را براى دو اجتماع سياسى عبادى بزرگ گرد هم مى‏آورد و با نظم و شكوه خاصى برگزار مى‏شود و مسلمانان، رو به سوى خدا آورده، يكپارچه به ركوع و سجود و قيام و قعود مى‏پردازد.همچنين همه مسلمانان هر ساله با مشاهده هلال ماه مبارك رمضان، روزه مى‏گيرند و با ديدن هلال ماه شوال افطار مى‏كنند. آغاز و انجام روزه نيز، طلوع سپيده صبح و مغرب است كه دقيقه‏اى پس از آن و پيش از اين، خوردن و آشاميدن، حرام است، كه خود نظمى دقيق است.كنگره بزرگ و ساليانه «حج» نيز نمودار نظم زيباى اسلامى است؛ همه حاجيان بابستن «احرام» متحدّالشكل از «ميقات» به سوى «مكّه» حركت مى‏كنند، سپس با نظمّى خاصّ، طواف، نماز، سعى و تقصير به جاى مى‏آورند و «عمره» رابه پايان مى‏برند. سپس با احرام بستن مجدّد راهى عرفات و مشعر مى‏شوند و با وقوف منظم در هر يك از آن سرزمينهاى مقدّس، به سوى مناحركت مى‏كنند و پس از انجام منظم اعمال مناو بيتوته‏در آنجا دوباره در ساعت معينّى از منا خارج مى‏شوند و طواف و سعى را نيز مجدّداً به همان ترتيب انجام مى‏دهند.