مقدّمه‏
بديهى است كه «اخلاق» و «عبادت» در يكديگر تأثير متقابل دارند، به اين بيان كه از يكسو اخلاق نيكو، سبب پيدايش و تقويت روحيه پرستش در فرد مى‏گردد و از سوى ديگر، يكى از آثار قطعى عبادت حق، تهذيب نفس، يا آراسته شدن به صفات زيبا و پيراسته شدن از خصلتهاى زشت است. بطور مثال؛ قرآن مجيد چنين اثرى را براى عبادتهايى مثل نماز، روزه و زكات، بديهى دانسته، مى‏فرمايد: «انَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» «1»همانا نماز (آدمى را)، از فحشا و منكر، باز مى‏دارد. «خُذْمِنْ امْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكّيهِمْ‏بِها» «2»از ثروتهايشان صدقه (زكات) بستان تا به وسيله آن، آنان را پاك سازى و پرورش دهى!شهيد مطهرى در اين رابطه مى‏نويسد: «... در عبادت، خارج شدن از محدوده كوچك خودى، خارج شدن از محدوده آمال و تمنيّات كوچك، محدود و موقّت هست، و به عبارت ديگر؛ درعبادت، انسان از دايره تمنيّات و آمال كوچك، خارج مى‏شود، در عبادت التجاهست، انقطاع هست، درعبادت، واقعاً انسان از محدوده خود خواهيها، خود پرستيها، آرزوها، تمنيّها وامور كوچك پرواز مى‏كند و بيرون مى‏رود ...
بزرگترين، شريفترين، باشكوهترين و با عظمت‏ترين حالت انسان، آن حالت پرستشانه‏اى است كه به خود مى‏گيرد.» «1»همان گونه كه روشن است برخى از صفات زشت يا زيباى اخلاقى، در ظاهر، رابطه بيشترى با عبادات دارند و نيز، رعايت برخى از آداب و مسائل اخلاقى در مورد بعضى عبادات ضرورى تر به نظر مى‏رسد كه بخش مهمّى از «اخلاق عبادى» را نيز تشكيل مى‏دهند.
در جزوه حاضر سعى شده تا حدودى به اين مسأله پرداخته و گوشه‏اى از آثار اخلاق و عبادت در يكديگر و همين طور بخشى از آداب و سنن نيكوى عبادى مطرح شود، تا به خواست خدا عبادات واخلاقمان، نيكوتر گردد.
مركز تحقيقات اسلامى‏
معاونت متون آموزشى‏