خلاصه و جمع بندى
با دقّت در آيات كريمه روشن مى شود كه همه ارزشهاى منفى مربوط به اين غريزه در واقع، به يكى از سه جهتى كه قبل از اين توضيح داده ايم باز مى گردد.يا منشأ زشتى و ارزش منفى آن، رابطه با جنس موافق است كه خلاف فطرت خواهد بود.يا منشأ زشتى و ارزش منفى آن، فساد اجتماعى است و مصالح اجتماعى آن را نفى مى كند، پس لازم است كه با قوانين و قراردادهاى اجتماعى، حدّ و حدود آن روشن، و اجراى آنها تضمين شود.و يا منشأ ارزش منفى آن تعارضى است كه با كمالات روحى و معنوى دارد.همه آنچه كه در آيات قرآن يا روايات در ارتباط با اين ميل مذمّت شده، برمى گردد به يكى از سه نوع محدوديّت و حدودى كه قبلا از آنها ياد كرديم و رعايت آنها لازم و ضرورى خواهد بود و با رعايت آنها ارضاى ميل جنسى مذّمتى ندارد بلكه مورد ترغيب نيز قرار گرفته است.چرا كه اين يك نياز فطرى است و لازم است بگونه اى كه منطبق با مصالح فردى و اجتماعى باشد تأمين گردد تا اغراض تكوينى الهى حاصل شود و نسل بشر بر روى زمين دوام يابد.