گرايش به مال و فرزند


انسان به مال و فرزند، علاقه فراوان دارد. مال و فرزند، در قرآن كريم غالباً، همراه يكديگر مورد توجّه قرار گرفته اند مثل:«وَاعْلَمُوا أَنَّما اَمْوالُكُمْ وَاَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِنْدَهُ اَجْرٌ عَظيمٌ.»(1)[و بدانيد كه اموال و فرزندان شما وسيله آزمايش اند و نزد خدا پاداشى بزرگ هست].«وَما اَمْوالُكُمْ وَلا اَوْلادُكُمْ بِالَّتى تُقَرِّبُكُمْ عَنْدَنا زُلْفى.»(2)[اين اموال و فرزندان شما نيستند كه شما را در نزد ما مقرّب سازند].«وَاَمْدَدْناكُمْ بِاَمْوال وَبَنيْنَ وَجَعَلْناكُم اَكْثَرَ نَفيراً.»(3)[شما را به اموال و فرزندان مدد كرديم و نفراتتان را افزون نموديم].
«اَلْمالُ وَالْبَنُونَ زينَةُ الْحَيواةِ الدُّنْيا وَالْباقِياتُ الصّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ.»(4)[مال و فرزندان زينت بخش زندگى است و اعمال صالح نزد خدا بهتر است].در آيات بالا و آيات فراوان ديگرى(5) پيوسته، اين دو چيز مطلوب و مورد علاقه انسان همراه هم ذكر شده، ارزشهاى مثبت و منفى مشتركى براى آن دو مطرح گرديده و با تعابير گوناگون از آن دو ياد شده است. تعابيرى مانند «اموال واولاد»،«المال والبنون»، «مالا وولدا»، «انعام وبنين» و نظاير آنها پيوسته، در كنار هم آمده و مورد ارزيابى قرار گرفته گويى اين دو داراى حكم واحدى هستند.ما نيز در اين نوشته به قرآن اقتدا كرده و اين دو موضوع را همراه آورده و از زواياى مختلف به تجزيه و تحليل آن دو پرداخته ايم.
--------------------------------
1ـ انفال/ 28.
2ـ سباء/ 38.
3ـ اسراء/ 6.
4ـ كهف/ 46.
5ـ 310 و 3116 و 969 و 1839 و 1846 و 1977 و 3355 و 26134 3435و 3437 و 5720 6814 و 7112 و 7313 و 12.