چنانچه در زيارت ماثوره، در بحار و کامل الزياره و کافي است که:
[ صفحه 127]
السلام عليکم ايها الربانيون انتم لنا فرط و سلف و نحن اتباع و انصار اشهد انکم انصار الله تا آنجا که فرموده انتم سادة الشهداء في الدنيا و الاخرة [1] ؛ سلام بر شما اي مردان الهي، شما نسبت به ما تقدم ورزيديد و ما هم به شما ملحق خواهيم شد و يار شما ميباشيم شهادت ميدهيم که شما خدا را ياري کرديد و شما در دنيا و آخرت سرور شهيدان هستيد.
در امالي صدوق از حضرت رسول صلي الله عليه و آله در وصف ايشان وارد شده: و هم سادات شهداء امتي [2] و در زيارت صادقيه است که به صفوان ميفرمايد: قف عند الشهداء و قل بايست نزد ايشان و بگو: بابي انتم و امي طبتم و طابت الارض التي فيها دفنتم و فزتم فوزا عظيما [3] ؛ پدر و مادرم فداي شما، خوشا به حال شما و خوشا به حال زميني که در آن دفن شديد و به سعادت و خوشبختي بزرگي رسيديد». و در زيارت ناحيه مقدسه است که در کتاب اقبال بن طاوس و غيره نقل شده:
اشهد لقد کشف الله بکم الغطاء و مهد لکم الوطاء و اجزل لکم العطاء و کنتم عن الحق غير بطاء و انتم لنا فرط و نحن لکم خلطاء في دار البقاء [4] ؛ شهادت ميدهم که خداوند پردهها را براي شما کنار زد و آسايش و راحتي را براي شما فراهم نمود و با نظر بلندي بر شما بخشش نمود، شما در راه حق سستي نکرديد و بر ما تقدم يافتيد و ما نيز به شما ملحق خواهيم شد در قيامت.
و حضرت سيدالشهداء عليهالسلام فرمود در وصف ايشان:
اما بعد فاني لا اعلم اصحابا اوفي و لا خيرا من اصحابي و لا اهل بيت ابرو لا اوصل من اهل بيتي فجزاکم الله عني خيرا [5] ؛ اما بعد، همانا من ياراني باوفاتر از ياران خود سراغ ندارم و ياراني بهتر از ايشان نميشناسم و خانداني نيکوکارتر و مهربانتر از خاندان خود نديدهام، خدا از جانب من به شما پاداش نيکو عنايت فرمايد.
[ صفحه 128]
و اجمالا مفاد آيات قرآن و احاديث مستفيضه و وجدان عقل شهداي کربلا افضل و بهتر هستند از تمام شهداء اولين و آخرين چرا که افضل از تمام شهدا شهداي بدر بودند و مدلل ميداريم که شهداء کربلا افضل از آنها بودند. اما از آيات من جمله اين آيه مبارکه است:
(ان الله اشتري من المؤمنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة يقاتلون في سبيل الله فيقتلون و يقتلون وعدا عليه حقا في التوراة و الانجيل و القرآن و من اوفي بعهده) [6] .
يعني به درستي که خداوند عالم خريده است از مؤمنين جانها و مالهاي ايشان را در عوض و مقابل آنکه براي آنها باشد بهشت که جهاد نمايند در راه خدا، پس بکشند و کشته شوند. آيهي مبارکه عنوان معامله خداست با بندگان؛ خداوند مشتري است و کسي که اهل ايمان است فروشنده است. متاع و مبيع جان و مال مؤمن است. قيمت و ثمن و بها بهشت است. قباله تورية و انجيل و قرآن است و سجل آن کلمه فاستبشروا ببيعکم الذي بايعتم به [7] است. پس بشارت باد ايشان را در اين معامله پر منفعت در تجارتخانهي آخرت که دنيا باشد. اين بيان اصل معامله بود. حال مردم مختلف هستند. در اين تجارت و معامله بعضي هيچ در اين معامله حاضر نشدند بلکه گوش به اين فرمان ندادند و به اين طريق نيامدند و به غير دنيا چيزي در نظر نداشته و ندارند و بعضي جزئي معامله در اين تجارتخانه کردهاند از جهت مال و عمر و بعضي مرتبهي اعلاء اين معامله را به طور اکمل نمودهاند و آنها شهداء هستند. شهيد در حقيقت و در ميدان جنگ به جان عزيز خود با خدا معامله کرده و خدا هم طرف معامله اوست و بهشت بهاي اوست و آنها هم درجاتشان به تفاوت و مختلف است.
|