والد ماجدش اميرالمؤمنين عليهالسلام و سيد الوصيين و يعسوب الدين و نظام المسلمين و مولي الموحدين و مطلوب الکاملين و محبوب الواصلين، سپهر امامت و سلطان سرير کرامت، واقف معارج لاهوت، عارف مدارج ناسوت منبع عيون مشاهده و مجمع فنون مجاهده، مظهر انوار فتوت، مصدر آثار مروت، فاتحه کتاب ولايت، خاتمهي مصحف وصايت، مرکز دايرهي سيادت، قطب فلک سعادت، شمع محفل فصاحت، سرو چمن صباحت قاضي محکمهي قضا و قدر، صاحب راز سيد البشر، آينه اسماء و صفات الهي، لايق مرتبهي خلافت و رهبري، منصوص نص من کنت مولاه فعلي مولاه [1] مخصوص به فيض ما انتجبته و لکن الله اجتباه سلام الله عليه و علي من انتسب في المعرفة اليه [2] ؛ من او را [از طرف خود] انتخاب نکردم بلکه خداوند او را برگزيد، درود خدا بر او و بر هر کس که در معارف و شناخت منتسب به اوست.
توئي آن گوهر يکدانه که در عالم قدس
ذکر خير تو بود حاصل تسبيح ملک
امين الله في ارضه و حجته علي خلقه [3] و آن کسي است که رسول خدا در حق او به اتفاق روايات فريقين فرموده: ان لاخي علي بن ابيطالب فضائل لا تحصي کثرة و ان الجن و الانس لا يقدرون علي احصائها [4] از براي برادرم علي بن ابيطالب عليهماالسلام فضيلتهاست که کثرة آن شمار نشود و جن و انس نتوانند شماره کنند. در کتاب مشارق الانوار منقول است که ابوذر رحمه الله از خدمت رسول خدا صلي الله عليه و آله بيرون آمد، عمر به او رسيد. گفت: که بود نزد پيغمبر صلي الله عليه و آله. گفت: کسي بود که نميشناختم او را. چون عمر آمد ديد اميرالمؤمنين عليهالسلام آنجا مشرف است. عرض کرد: يا رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم آيا شما نفرموديد که آسمان سايه
[ صفحه 52]
نينداخته و زمين در بر نداشته راستگوتر از ابوذر، آن حضرت فرمود: چنين است که گفتهام: عمر گفت: من امروز دروغ شنيدم از ابوذر، سئوال کردم که بود نزد رسول خدا صلي الله عليه و آله گفت: کسي بود که نميشناختم او را، حال آنکه علي عليهالسلام را خوب ميشناسد؟
حضرت فرمود: راست گفته، نميشناسد علي عليهالسلام را مگر من و خداوند عزوجل [5] و اين بيان چنانچه ذکر شد به روايات شيعه و سني نقل شده من جمله در احتجاج طبرسي (ره) نقل شده:
سئل يحيي الاکثم ابوالحسن العالم العسکري عليهالسلام عن قوله تعالي: و لو ان ما في الارض من شجرة اقلام و البحر يمده من بعده سبعة ابحر ما نفدت کلمات الله ان الله عزيز حکيم [6] .
يحيي بن اکثم از امام حسن عسگري (ع) در مورد آيه 27 سورهي لقمان سئوال کرد. آنجا که خداوند ميفرمايد: «و اگر هر درخت روي زمين (در دست نويسندگان) قلم شود آب دريا به اضافهي هفت درياي ديگر مداد گردد باز نگارش کلمات خدا (که موجودات بينهايت هستي ميباشند) نا تمام بماند که همانا خداوند را اقتدار و حکمت بيپايان است».
پس امام عليهالسلام بيان هفت دريا فرمود و فرمود: نحن کلمات الله التي لا تدرک فضائلنا و لا تستقصي يعني مائيم کلمات خدا که درک نميشود فضائل ما و احاطه نميتوانند نمايند بر آن [7] .
|