والد ماجدش اميرالمؤمنين عليه‏السلام و سيد الوصيين و يعسوب الدين و نظام المسلمين و مولي الموحدين و مطلوب الکاملين و محبوب الواصلين، سپهر امامت و سلطان سرير کرامت، واقف معارج لاهوت، عارف مدارج ناسوت منبع عيون مشاهده و مجمع فنون مجاهده، مظهر انوار فتوت، مصدر آثار مروت، فاتحه کتاب ولايت، خاتمه‏ي مصحف وصايت، مرکز دايره‏ي سيادت، قطب فلک سعادت، شمع محفل فصاحت، سرو چمن صباحت قاضي محکمه‏ي قضا و قدر، صاحب راز سيد البشر، آينه اسماء و صفات الهي، لايق مرتبه‏ي خلافت و رهبري، منصوص نص من کنت مولاه فعلي مولاه [1] مخصوص به فيض ما انتجبته و لکن الله اجتباه سلام الله عليه و علي من انتسب في المعرفة اليه [2] ؛ من او را [از طرف خود] انتخاب نکردم بلکه خداوند او را برگزيد، درود خدا بر او و بر هر کس که در معارف و شناخت منتسب به اوست. توئي آن گوهر يکدانه که در عالم قدس‏ ذکر خير تو بود حاصل تسبيح ملک‏ امين الله في ارضه و حجته علي خلقه [3] و آن کسي است که رسول خدا در حق او به اتفاق روايات فريقين فرموده: ان لاخي علي بن ابيطالب فضائل لا تحصي کثرة و ان الجن و الانس لا يقدرون علي احصائها [4] از براي برادرم علي بن ابيطالب عليهماالسلام فضيلتهاست که کثرة آن شمار نشود و جن و انس نتوانند شماره کنند. در کتاب مشارق الانوار منقول است که ابوذر رحمه الله از خدمت رسول خدا صلي الله عليه و آله بيرون آمد، عمر به او رسيد. گفت: که بود نزد پيغمبر صلي الله عليه و آله. گفت: کسي بود که نمي‏شناختم او را. چون عمر آمد ديد اميرالمؤمنين عليه‏السلام آنجا مشرف است. عرض کرد: يا رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم آيا شما نفرموديد که آسمان سايه [ صفحه 52] نينداخته و زمين در بر نداشته راستگوتر از ابوذر، آن حضرت فرمود: چنين است که گفته‏ام: عمر گفت: من امروز دروغ شنيدم از ابوذر، سئوال کردم که بود نزد رسول خدا صلي الله عليه و آله گفت: کسي بود که نمي‏شناختم او را، حال آنکه علي عليه‏السلام را خوب مي‏شناسد؟ حضرت فرمود: راست گفته، نمي‏شناسد علي عليه‏السلام را مگر من و خداوند عزوجل [5] و اين بيان چنانچه ذکر شد به روايات شيعه و سني نقل شده من جمله در احتجاج طبرسي (ره) نقل شده: سئل يحيي الاکثم ابوالحسن العالم العسکري عليه‏السلام عن قوله تعالي: و لو ان ما في الارض من شجرة اقلام و البحر يمده من بعده سبعة ابحر ما نفدت کلمات الله ان الله عزيز حکيم [6] . يحيي بن اکثم از امام حسن عسگري (ع) در مورد آيه 27 سوره‏ي لقمان سئوال کرد. آنجا که خداوند مي‏فرمايد: «و اگر هر درخت روي زمين (در دست نويسندگان) قلم شود آب دريا به اضافه‏ي هفت درياي ديگر مداد گردد باز نگارش کلمات خدا (که موجودات بي‏نهايت هستي مي‏باشند) نا تمام بماند که همانا خداوند را اقتدار و حکمت بي‏پايان است». پس امام عليه‏السلام بيان هفت دريا فرمود و فرمود: نحن کلمات الله التي لا تدرک فضائلنا و لا تستقصي يعني مائيم کلمات خدا که درک نمي‏شود فضائل ما و احاطه نمي‏توانند نمايند بر آن [7] .

[1] کافي ج 1 ص 420.ترجمه: هر که من مولاي اويم، علي (ع) مولاي اوست. [2] الرياض النضرة ج 2 ص 265 و احتجاج طبرسي ج 1 ص 203. [3] زيارت امين الله. ترجمه: امين خدا در زمين و حجت او بر آفريدگانش. [4] منهاج الکرامه (علامه حلي) ص 90. [5] مشارق انوار اليقين ص 175. [6] سوره‏ي لقمان آيه‏ي 27. [7] احتجاج طبرسي ج 2 ص 258.