قال مولانا صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف: ... لأبکين عليک بدل الدموع دما... [1] . بي‏ترديد واقعه‏ي جانسوز کربلا و شهادت مظلومانه‏ي حضرت اباعبدالله الحسين عليه‏السلام و ياران بي‏بديلش از عمده‏ترين نقاط عطف در تاريخ بشريت مي‏باشد که تأثيرات شگرفي بر فرهنگ‏ها و مکاتب گذاشته و نيز واکنش‏هايي به صورت تعابير و تفاسير متفاوت در پي داشته است. فرهنگ عاشورا جلوه‏اي است از امامت منتخب خدا، در تقابل با خلافت شورايي. اين شورا فعاليت سري خود را در زمان حيات حضرت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله آغاز کرد و پس از ايشان به وضوح وارد صحنه سياست شد. آتش زدن بيت وحي و شهادت حضرات صديقه‏ي کبري عليهاالسلام و محسن بن علي عليه‏السلام نمونه‏اي از ظلم اين [ صفحه 675] شورا و سندي است بر مظلوميت اهل البيت عليهم‏السلام. شهادت امام حسين عليه‏السلام در سال 61 هجري از کفر منافقيني که تحت عنوان اسلام، جايگاه بلافصل پيامبر الله صلي الله عليه و آله حضرت اميرمؤمنان علي عليه‏السلام را غصب کرده بودند، پرده برداشت. به نحوي که يزيد به عنوان خليفة الرسول و در حال مستي، در مجمع عمومي سفراي خارجي، به ذکر ماهيت خود پرداخت: لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحي نزل‏ و ثابت کرد که خلفاي غاصب نه به نزول وحي ايمان دارند و نه به نبوت خاتم الأنبياء، بلکه آن حضرت را سياستمداري طالب حکومت مي‏دانند. اين در حالي است که حجج الله در ازاي هدايت به امر، طبق نص قرآن اجري از مردم درخواست ننموده و بحث هدايت «عهدي» است که حجت خدا با خدا در روز ازل بسته است، چنانچه امام حسين عليه‏السلام در واپسين لحظات بدان اشاره فرمود: اللهم اني وفيت بعهدي فاوف بعهدک. و خداوند نيز در ازاي شهادت آن حضرت، عهد کرد، دين جدش حضرت محمد صلي الله عليه و آله و قرآن مجيد و راه علي عليه‏السلام و فاطمه عليهاالسلام را تا روز قيامت حفظ نمايد و در قيامت هم گنهکاران امت و عزادارانش را شفاعت نمايد. معصومين عليهم‏السلام داراي ولايت تکويني و تشريعي در هدايت هستند. به اين معنا که خداوند در وجودشان قدرتي را مقرر فرموده است که مي‏توانند در کنه و ذات اشياء، جمادات و جميع ما خلق الله مؤثر بوده و هر آنچه را که قابليت هدايت داشته باشد. و همان‏گونه که آنها در موجودات مؤثرند، خلايق نيز در مصيبت‏هاي وارده بر ايشان عزادار و منکسر مي‏گردند؛ از آن جايي که مصيبت وارده بر امام حسين عليه‏السلام هم از اعظم مصائب است. «لا يوم کيومک يا أباعبدالله» [ صفحه 676] تألمات ويژه‏اي در موجودات داشته است. که روايات دال بر اين موضوع، در کتب شيعه مرقوم است. يکي از بارزترين جلوه‏هاي تجلي انکسار نباتات در عزاي حضرت سيدالشهداء عليه‏السلام درخت چناري است در «زرآباد» قزوين. اين درخت کهنسال در جوار امام‏زاده واجب التعظيم، حضرت علي‏اصغر بن الامام موسي بن جعفر عليهم‏السلام مي‏باشد که ساليان متمادي است در سحرگاه روز عاشورا از آن خون جاري مي‏شود. شهرت اين درخت خونين در دوران پادشاهي سلطان حسين صفوي به حدي رسيد که از آن زمان افراد متعددي جهت تحقق و تفحص در صحت و سقم آن به منطقه‏ي مذکور آمدند و مشروح مشاهدات خود را در کتب خويش گرد آوردند. از جمله ايشان مي‏توان به: رساله‏ي چنار خونبار (ميرزا قوام‏الدين محمد بن مهدي حسيني سيفي قزويني). مخزن البکاء (ملا محمد صالح برغاني). کتاب کرامات (سيد موسي زرآبادي). مقتل سفينة النجاة (ابن علي شيرازي). اسرار الشهادة (فاضل دربندي). نفايس الأخبار (واعظ اصفهاني). رساله چنار خونبار (ميررضا کامل حسيني قزويني). منتخب التواريخ (محمد هاشم خراساني). بيان الفرقان (شيخ مجتبي قزويني). [ صفحه 677] مستدرک سفينة البحار (نمازي شاهرودي). طوفان البکاء (جوهري). اشک روان بر امير کاروان (آيت‏الله شوشتري). ايضاح الحجه (آيت‏الله مظفري). داستان‏هاي شگفت‏انگيز (آيت‏الله دستغيب). اشک خونين (سيد محمود بحرالعلوم ميردامادي) و... لازم به ذکر است که مرحوم حضرت آيت‏العظمي مرعشي نجفي نيز در حاشيه‏ي «عروة الوثقي» بدان اشاره فرموده‏اند. «فأسئل الله أن يرزقني طلب ثارکم مع امام مهدي ظاهر ناطق بالحق منکم...» سرانجام آفتاب هدايت، شب تاريک غصب حقوق حقه حضرات معصومين عليهم‏السلام را درهم خواهد شکست... از حضرت معبود خواستاريم که عنايت فرمايد تا در رکاب مهدي فاطمه عليهاالسلام به حق خواهي شما برخيزيم. براي به تصوير کشيدن اين رويداد پررمز و راز بارها و بارها به «زرآباد» سفر کردم. اما درخت چنار فقط سالي يک بار به حکم پروردگار در سحرگاه تاريخي روز عاشورا خون چکان مي‏شود و داغ دوستداران و عاشقان سالار شهيدان را تازه مي‏کند. و هستند عده‏ي کثيري که از وجود اين درخت مبارک در جايي نزديک به پايتخت ايران بي‏اطلاعند. شواهد و قرائن حاکي از آن است که چنار خونبار «زرآباد» هنوز و هم چنان در هاله‏اي از راز و رمز، يکه و تنها در شمال شهر قزوين در روستاي دور رها شده است، تا در عاشورايي ديگر عاشقان و دوستداران سالار شهيدان به ديدار و زيارتش بيايند و اشکي به تأمل و تأسف و حسرت در کنار اين درخت بيفشانند. [ صفحه 678] براي چاپ اين مجموعه تاريخي و فرهنگي از همراهي و مساعدت مسئولان اداري و فرهنگي استان قزوين، سازمان ميراث فرهنگي، اداره کل اوقاف و امور خيريه و.... بهره‏مند بوده‏ام، تا يادگار ماندگاري که به همت اين عزيزان فراهم شده براي هميشه در ذهن و حافظه‏ي تاريخ ديني و فرهنگي ايران به ويژه شهر قزوين جاودانه و پايدار بماند. ضمن آرزوي توفيق براي همه‏ي عزيزاني که در تهيه و چاپ اين مجموعه، حقير را ياري داده‏اند در انتظار مدارک مستند و اطلاعات بيشتري در اين زمينه هستم. مجيد نوراله پور

[1] فرازي از زيارت ناحيه مقدسه، بحارالأنوار.