چنان‏که گذشت تعداد بقاع متبرکه‏ي موجود در محدوده‏ي تهران بسيار زياد بوده است. ولي براي مطالعه چگونگي و قدمت سقاخانه‏هاي مربوط به اين اماکن بايد توجه داشت که: اولا تعدادي از اين اماکن پس از توسعه شهر تهران داخل اين محدوده شده‏اند و طبعا بناهاي اطراف آنها دچار تغييرات بسياري شده است. ثانيا تعدادي از اماکن متبرکه موجود در محدوده تهران قديم نيز در نتيجه‏ي عمليات توسعه و شهرسازي، به کلي ويران گرديده‏اند. مضاف بر اينها، تغيير بافت سريع محلات تهران هم چنان که گذشت؛ ويراني و تغيير کارکرد گروه ديگري از اين سقاخانه‏ها را موجب گشته است. همين ملاحظات، دشواري‏هاي فراوان را در روند تحقيق در مورد سقاخانه‏هاي [ صفحه 214] منسوب به اماکن متبرکه تهران، ايجاد کرده‏اند. لذا در ادامه بحث، تا حد امکان به ارائه گزارشهاي کوتاه ديگري در مورد تعدادي از اين سقاخانه‏ها، پرداخته شد. - در فاصله‏اي نه چندان دور از بقعه امامزاده ابراهيم (عليه‏السلام) واقع در گود زنبورک خانه، سقاخانه کوچک و محقري وجود دارد که متروک و بدون آب مانده است. اين سقاخانه، از تورفتگي مختصري در ديوار خانه مجاور مسجد پديد آمده است. احتمالا تمسک به اين بقاع متبرک يکي از دلايل احداث اين سقاخانه بوده است. به نظر مي‏رسد که امروزه اين مکان، کارايي چنداني نداشته و عن قريب است که چون ديگر اسلاف خود، در شرف ويراني قرار گيرد. - گويا امامزاده روح‏الله بن موسي کاظم (عليه‏السلام)، واقع در خيابان باب همايون نيز سقاخانه‏اي داشته است. ليکن به علت تغييرات شديد بافت محله و خيابان‏هاي اطراف امامزاده، جستجو براي يافتن سقاخانه منسوب به آن، بي‏نتيجه ماند. با اين حال آب سردکن‏هاي متعدد در کنار دکان‏هاي اطراف اين بقعه، سابقه وجود چنين سقاخانه‏اي را تا حدودي تأييد مي‏کند. - در مقابل بقعه‏ي امامزاده سيد اسحاق (عليه‏السلام) در کوچه خدابنده‏لو، سقاخانه‏اي موسوم به سقاخانه ناظم الرعايا مشاهده شده، که ظاهرا براي همين مکان متبرکه، بنا شده است. اين سقاخانه که قدمتي بيش از 60 سال دارد؛ چندي است به دليل بي‏توجهي مسئولان رو به ويراني است. اين سقاخانه قسمتي از موقوفه‏ي شخصي به نام ناظم‏الرعايا است که در جنب خانه مسکوني وي قرار گرفته است. تزيينات کاشي زيباي اين خانه کوچک، گويا دوران عزت و گذشته افتخارآميز آن است. بناي سقاخانه فوق به همراه مجموعه‏ي بناهايي که شامل خانه [ صفحه 215] مسکوني، آب انبار و حمام - که امروزه به صورت تعدادي کارگاه در آمده‏اند - مي‏شوند فعلا به دليل مخدوش ماندن وضعيت مالکيت و اجاره آن از سوي سازمان اوقاف تهران، چندان قابل بهره‏برداري نيست. آبگيري اين سقاخانه هم مدتي است که بسته شده است. در هنگام بررسي، فقط چراغي روشن و بيرقي چند، از درون پنجره بسته‏ي اين سقاخانه نيمه متروک پذيراي گروه اندک متوسلان به موکل اين مکان مقدس بود. در مورد بقعه امامزاده معصوم (عليه‏السلام) و نيز امامزاده حسن (عليه‏السلام)، در جنوب تهران نيز بايد گفت که با وجود آب سردکن‏هاي متعدد و سقاخانه‏هاي موقتي و سيار فراوان کوچه‏هاي اطراف اين اماکن متبرکه، سقاخانه‏اي خاص و منسوب به اين بقاع متبرک مشاهده نشد. البته تمامي آب سردکن‏ها و منبع‏هاي سقاخانه‏هاي موقتي اين محله به خصوص در ايام عزاداري داراي تزييناتي متنوع به نشانه توسل و استعانت از موکل آب حضرت ابوالفضل (عليه‏السلام) و حضرت امام حسين (عليه‏السلام) هستند. در نزديکي و درون بقعه سيد واقع در بازار ارسي‏دوزها نيز سقاخانه‏اي مشاهده نشد و حافظه اهالي که اکثرا به تازگي در اين اطراف ساکن شده‏اند، خاطره‏اي از وجود چنين بنايي را هم به دست نداد. از ديگر سقاخانه‏هاي بقاع متبرکه تهران مي‏توان به سقاخانه نوروزخان اشاره کرد که نظر به قدمت و اهميت آن در جايي ديگر با تفصيل بيشتر بدان پرداخته خواهد شد. ضمنا در باب وجود سقاخانه در ساير بقاع مورد بررسي تهران نيز به دليل تغييرات بافت محله‏ها و نيز جايگزيني منبع‏هاي سقاخانه‏هاي موقتي و دستگاه‏هاي آب سردکن، نتيجه قابل استنادي به دست نيامد. [ صفحه 216]