درباره اين که حضرت ابيالفضل العباس عليهالسلام از آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم و به يک چنين مقامي سرفراز است، رواياتي زياد در کتب شيعه و سني آمده است، که مختصري از آنها به عرض خوانندگان معظم ميرسانيم.
ابناثير جزري که يکي از علما و دانشمندان بزرگ اهل تسنن به شمار ميرود در کتاب نهايه مينگارد:
[ صفحه 108]
صدقه براي حضرت محمد و آل محمد و آل آن بزرگوار صلي الله عليه و آله و سلم حلال نيست. آن گاه از قول شافعي نقل ميکند و ميگويد: «آل محمد افرادي هستند که صدقه به آنان حرام است و خمس در عوض صدقه براي ايشان مقرر شده و اشخاصي که صدقه بر آنان حرام است همان افرادي هستند که از نسل و صلب حضرت هاشم و مطلب باشند.
در کتاب معجم متن اللغة در لغت «اهل» آمده:
آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم و اهلبيت آن حضرت است و منظور از اهلبيت حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم: علي، فاطمه، حسن و حسين عليهمالسلام ميباشند.
امام اهل تسنن احمد حنبل در کتاب مستند (ج 6، ص 323) از امالمؤمنين حضرت امسلمه (ره) نقل ميکند:
پيامبر خدا به فاطمهي زهرا عليهاالسلام فرمود: «شوهرت علي و فرزندانت حسن و حسين را نزد من بياور. وقتي همه آمدند پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم يک کساي يمني بر روي ايشان افکند و آن گاه دست مبارک خود را روي آن کسا نهاد و گفت:
پروردگارا اينان آل مناند. بار خدايا، صلوات و برکات خود را براي محمد و آل محمد نازل فرما.
امسلمه ميگويد: من هم گوشهي کسا را بلند کردم که داخل کسا شوم ولي پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم آن را از دستم گرفت و فرمود تو نيز به خير و سلامتي خواهي بود».
دهها روايت ديگر در کتب اهل تسنن داريم که حضرت علي عليهالسلام از آل محمد به شمار ميرود و حضرت اباالفضل العباس عليهالسلام که فرزند و خلف صالح آن بزرگوار است نيز از آل محمد محسوب ميشود.
در کتاب قاموس اللغة ميگويد: کلمه عترت به معناي فرزند، قبيله، خويشان نزديک از گذشتگان و آيندگان.
امام حسين عليهالسلام در کربلا در زير يک خيمه که حضرت عباس عليهالسلام
[ صفحه 109]
فرزندان امام حسن عليهالسلام و فرزندان عقيل عليهمالسلام بودند فرمود: ما عترت اهلبيت رسول صلي الله عليه و آله و سلم هستيم.
مراد اين که امام حضرت عباس عليهالسلام و ديگر خويشان نزديک را از عترت اهلبيت قرار داده و از عترت پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم جدا نکرده است. علامه حلي «رحمة الله عليه» در کتاب تذکرةالفقهاء در بحث مستحقان زکات مينگارد:
«و قد اجمع المسلمون کافة علي تحريم الصدقة الفروضة علي بنيهاشم» لقوله عليهالسلام: «ان الصدقة لا تنبغي لآل محمد، انما هي أوساخ الناس». [1] .
و قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: أنا أهلالبيت لا تحل لنا الصدقة. [2] .
چون حضرت قمر بنيهاشم از آل رسول صلي الله عليه و آله و سلم محسوب ميشوند، پس صدقه و زکات واجب بر او و نسل آن حضرت حرام است.
صاحب کتاب «انوار زهرا عليهاالسلام» مينگارد: متجاوز از صد جلد کتاب در معناي آلبيت لغت و احاديث را دقيقا مطالعه کردم... از بسياري از احاديث استفاده ميشود که آل پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم تمام بنيهاشم تا روز قيامتاند. در لغت، آل را به معناي اهل گفتهاند با اين که فرق که در معناي آل، داشتن شرافت لحاظ شده ولي در معني اهل اين قيد ذکر نشده است... به طور خلاصه در تمام کتب لغت آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم به معناي ذريه آل آن حضرت تا روز قيامت و اقوام نزديک آن وجود مقدس از کساني که صدقه بر آنها حرام بوده و ميشود به آنها خمس داده، اما در روايات نيز به همين معنا آمده است، زيرا در باب زکات در احاديث مکرر گفته شده که زکات بر آل محمد حرام است و در باب خمس نيز رواياتي تصريح شده که نيمي از خمس را به آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم داد. که طبق دو دسته احاديث در کتب فقه تصريح شده که آل محمد شامل جميع بنيهاشم تا روز قيامت ميگردد.
[ صفحه 110]
|