قم به ضم «ق» و تشديد «م»؛ کلمهاي است فارسي و شهري است که (معمولا) با کاشان ذکر ميشود طول قم (از نظر جغرافيايي (64 درجه و عرض آن 34 درجه و دوسوم درجه است، و آن شهري است جديد و اسلامي که از ايرانيان (قبل از اسلام) در آن نشاني نيست. نخستين کسي که آن را به صورت شهر درآورد طلحة بن احوص اشعري بود. در قم آبانبارهايي است که در سردي و گوارايي آب آن در روي زمين نظير ندارد. قم از نظر جغرافيايي ميان اصفهان و ساوه واقع است شهري بزرگ و تميز است و تمام اهاليش شيعهي دوازده امامي هستند. آغاز شهر شدن آن در زمان حجاج بن يوسف به سال 83 هجري بوده است، سببش آن بود که عبدالرحمان بن محمد بن اشعث بن قيس از سوي حجاج امير سيستان بود و به گفتهي حموي در معجمالبلدان، ج 7، صفحات 160 - 159 بر عليه او قيام کرد. گروهي از خاندان ابوطالب و فقهاي شيعه در قم دفن شدهاند
[ صفحه 192]
که عبارتند از:
1- سيدهي جليله فاطمه دخت امام موسي کاظم عليهالسلام؛ سيد مهدي قزويني در فلکالنجاة، خوانساري در روضاتالجنات، مجلسي در بحار نقل کردهاند که قبر فاطمه عليهاالسلام در قم است. شيخ صدوق در کتاب ثوابالأعمال و عيون اخبارالرضا عليهالسلام به اسنادش از پسر امام رضا حضرت امام جواد عليهالسلام نقل کرده که فرمود: «هر که عمهام را در قم زيارت کند اهل بهشت است. قال محمد الجواد عليهالسلام: من زار عمتي بقم فله الجنة. مجلسي در بحار نقل کرده که حسن بن محمد قمي (ره) تاريخي براي شهر خود (قم) نوشته و در آن ميگويد: «از حضرت صادق عليهالسلام روايت شده که: براستي خداي را حرمي است که همان مکه ميباشد و پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم حرمي دارد که مدينه است و اميرالمؤمنين عليهالسلام حرمي دارد که کوفه است و براي ما هم حرمي است و آن قم ميباشد، و به زودي زني از اولاد من به نام فاطمه در آن جا دفن شود و هر که او را زيارت کند بهشت بر او واجب گردد.»
اين سخن را حضرت وقتي فرمود که مادر حضرت موسي کاظم عليهالسلام هنوز به موسي حامله نشده بود. قال الصادق عليهالسلام: ان لله حرما و هو مکة و لرسوله حرما و هو المدينة و لأميرالمؤمنين حرما و هو الکوفة و لنا حرما و هو قم و ستدفن فيه امرأة من ولدي تسمي فاطمة من زارها و جبت له الجنة. قال عليهالسلام ذلک و لم تحمل بموسي امه. سيد جعفر بحرالعلوم در تحفةالعالم، ج 2، ص 36 نقل کرده: «اما فاطمهي کبري دختر موسي کاظم عليهماالسلام همان است که امروز به معصومه مشهور است و در قم آرامگاه بزرگي دارد، و نقل ميشود که گنبد کنوني که بر روي قبر او است در سال 529 هجري به فرمان مرحومه شاه بيگم دختر عمادبيگ ساخته شده، ليکن طلاکاري گنبد با بعضي جواهراتي که بر روي قبر نصب شده از آثار فتحعليشاه قاجار است.»
4 -3 -2 - قبر زينب اممحمد، ميمونه دختران امام محمد جواد عليهالسلام به گفتهي حاج شيخ عباس قمي در سفينةالبحار، ج 2، ص 400 در قم کنار قبر فاطمه دختر امام موسي کاظم عليهالسلام است.
[ صفحه 193]
5- در قم، ابوالحسن حسين بن حسن بن جعفر بن محمد بن اسماعيل بن امام جعفر صادق عليهالسلام درگذشت....
6- در قم، حمزة بن احمد بن محمد بن اسماعيل بن محمد بن عبدالله الباهرين امام علي زينالعابدين عليهالسلام دفن شده....
7 - در قم، موسي مبرقع بن امام محمد الجواد بن امام علي الرضا بن موسي کاظم عليهالسلام مدفون است....
[ صفحه 194]
8 - در قم محمد بن موسي المبرقع بن امام محمد جواد عليهالسلام دفن شد....
9- در قم، ابوعلي محمد اعرج بن احمد بن موسي مبرقع بن امام جواد عليهالسلام درگذشت....
10- در قم، ابوعبدالله احمد بن محمد الأعرج بن احمد بن موسي مبرقع بن امام محمد جواد عليهالسلام وفات يافت....
11- در قم قبر ابراهيم بن محمد اعرج بن موسي بن ابراهيم مرتضي ابن امام موسي کاظم عليهالسلام واقع است....
12- در قم، قبر احمد بن اسحاق بن ابراهيم عسکري بن موسي بن ابراهيم مرتضي بن امام موسي کاظم عليهالسلام قرار دارد....
13- در قم قبر حمزة بن احمد بن محمد بن اسماعيل بن محمد بن عبدالله الباهرين امام علي زينالعابدين عليهالسلام قرار دارد....
14- در قم حسين بن محمد بن احمد مختفي بن عيسي بن زيد بن امام علي زينالعابدين عليهالسلام به قتل رسيد....
15- در قم، يحيي بن جعفر بن امام علي هادي بن محمد الجواد عليهالسلام وفات يافت. ابراهيم و يحيي صوفي دو فرزند جعفر بن امام هادي عليهالسلام به قم آمدند تا ماترک خواهر خود بريهة همسر محمد بن موسي مبرقع را مطالبه کنند و چون ماترک او را گرفتند ابراهيم برگشت ولي يحيي بن جعفر در قم ماند تا در همان جا درگذشت....
16 - در قم، قبر احمد بن قاسم بن احمد بن علي عريضي بن امام جعفر صادق عليهالسلام قرار دارد، و قبر خواهرش فاطمه هم در آن جا است. به گفتهي حاج شيخ عباس قمي در منتهيالآمال اثر بقعه قديمي است.
17- در قم، علي بن مهدي بن محمد بن حسين بن زيد بن محمد بن احمد بن جعفر بن عبدالرحمن بن محمد بطحاني بن قاسم بن حسن بن زيد بن امام حسن بن علي بن ابيطالب عليهماالسلام دفن شده است....
18- در قم، قبر محمد بن عبدالله بن حسين بن علي بن محمد بن امام جعفر
[ صفحه 195]
صادق عليهالسلام واقع است. در رياضالأنساب آمده که قبر او در قم و به قبر سيد سربخش معروف است.
19 - در قم، ابوالقاسم علي بن محمد بن حمزة بن احمد بن اسماعيل بن محمد بن عبدالله الباهر بن امام علي زينالعابدين عليهالسلام دفن شده است....
20- در حومهي قم، محمد بن احمد بن محمد بن حسين بن علي بن عمر اشرف بن امام علي زينالعابدين عليهالسلام به قتل رسيد.
21- در قم، قبر ابوجعفر محمد بن علي بن محمد بن حمزة بن احمد الرخ بن محمد الأکبر بن اسماعيل بن محمد الأرقط بن عبدالله باهر بن امام علي زينالعابدين عليهالسلام قرار دارد.
22- در قم، گروهي از اصحاب امامان عليهمالسلام و کساني که از آن بزرگواران روايت ميکردهاند دفن شدهاند. از جمله زکريا بن آدم بن عبدالله بن سعد اشعري قمي که موثق و بزرگوار بوده و در خدمت حضرت رضا عليهالسلام وجههاي داشته است.
23- در قم، قبر زکريا بن ادريس بن عبدالله بن سعد اشعري قمي قرار دارد، او از عبدالله و ابوالحسن و رضا (امام صادق، امام کاظم و امام رضا عليهمالسلام) روايت ميکرده و حضرت رضا عليهالسلام بر او رحمت فرستاده است..
24- در قم، قبر آدم بن اسحاق بن آدم بن عبدالله بن سعد اشعري قرار دارد، و قبرش در شيخانالکبير قم ميباشد و مورد اعتماد بوده است.
25- در قم، قبر علي بن ابراهيم بن هاشم قمي است که در حديث ثقه بوده است.
26- در قم، قبر ابوالحسن علي بن حسين بن موسي بن بابويه قمي است که در زمان خود از بزرگان قم و مقدم بر تمام آنان و فقيه و مورد اعتماد و وثوق بوده و به سال 329 هجري درگذشته است.
27- در قم، قبر احمد بن اسحاق بن عبدالله بن سعد بن مالک احوس اشعري قرار دارد؛ او از بزرگان قم و مورد اعتماد بود و از ابوجعفر دوم (امام محمد تقي عليهالسلام) و ابوالحسن (حضرت رضا عليهالسلام) روايت ميکرده است و از اصحاب خاص حضرت هادي عليهالسلام بود. او صاحبالزمان را ديده است.
[ صفحه 196]
28- در قم، قبر محمد بن قولويه واقع است که از بهترين ياران سعد بن عبدالله قمي و او پدر ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولويه بود.
29- در قم، قبر ريان بن شبيب قرار دارد که شيخ هاشم خراساني در منتخبالتواريخ از او ياد کرده است. علامهي حلي در الخلاصه گويد: «ريان بن شبيب دايي معتصم بوده و موثق است.» و شيخ محمد اردبيلي در جامعالرواة، ج 1، ص 323 گويد: «ريان ساکن قم بود و مردم قم از او روايت ميکردند، و او خود از حضرت رضا عليهالسلام روايت ميکرد.»
30- در قم سيد قطبالدين فضلالله حسني راوندي سيد ضياءالدين ابوالرضا دفن شده وي علامهي روزگار خود و استاد پيشوايان زمان خويش بوده است. اين قول را اردبيلي در جامعالرواة، ج 1، ص 9 نقل کرده و شرح حالش مفصل است. [1] .
|