ابراهيم بن محمد بن عبدالله (م 255 ق) از نوادگان عباس بن علي بن ابيطالب عليهمالسلام و از شخصيتهاي برجستهي شيعه و مبارزين مجاهد است.
وي همراه حسين کوکبي (از نوادگان امام سجاد زينالعابدين عليهالسلام) در زمان حکومت المستعين بالله خروج کرده تمامي نواحي قزوين و ابهر و زنجان را در سال (255 ق) به تصرف خويش درآورد و در اين نواحي حکومتي تشکيل داد. در پي اين واقعه، طاهر بن عبدالله، از امراي خليفهي عباسي، به جنگ آنان شتافت. ابراهيم طي نبردي در حوالي قزوين به شهادت رسيد و قبر وي هماينک در دامنهي کوههاي طالقان
[ صفحه 170]
قزوين، يکي از زيارتگاههاي شيعيان است. نسب وي را از عمدةالطالب (چاپ نجف) نقل کرديم، که با ضبط اعيانالشيعه کمي اختلاف دارد. [1] .
قبر امامزاده ابراهيم که گفته شده است از اعقاب حضرت ابوالفضل العباس عليهالسلام محسوب ميشود و در زنجان است که مورخ شهير، صاحب تاريخ سامرا آيةالله شيخ ذبيحالله محلاتي در کتاب شريف اختران تابناک، ج 2 ص 564 آورده است.
جناب حجةالاسلام و المسلمين دانشمند محترم، آقاي حاج شيخ ابوالفضل شکوري زنجاني از علماي بزرگوار زنجان طي نامهاي به دفتر انتشارات مکتبالحسين عليهالسلام خطاب به مؤلف، چنين نگاشتهاند:
بسمه تعالي
حضرت حجةالاسلام جناب مستطاب آقاي حاج شيخ علي رباني خلخالي دامت برکاته
ضمن عرض سلام جنابعالي راجع به امامزاده سيد ابراهيم که در شهر زنجان مدفون است سؤال کرده بوديد تا اين کمترين اطلاعات خودم را بنويسم. به عرض ميرساند تاکنون اين جانب شخصا مطالعات دقيقي دربارهي ايشان انجام ندادهام. اجمالا عرض ميکنم که ايشان و اغلب امامزادههايي که در اطراف زنجان مانند ابهر، خدابنده (قيدار) و طارم مدفونند از ياران انقلابي معروف به «کوکبي» بودند که در مسير خود به سمت شمال کشور (گيلان) ضمن جنگ و گريزهايي که با سپاهيان خلفا داشتند کشته شدهاند. مرحوم آيةالله شيخ محمد اسماعيل صائني (قدس الله نفس الزکية) که از فلاسفه و مفسران نامدار قرآن مجيد بودند و در تاريخ اسلام مطالعات خوبي داشتند، (به نقل از تاريخ طبري) دربارهي امامزاده سيد ابراهيم مدفون و معروف در شهر زنجان ميفرمودند که او نوهي چهارم حضرت ابوالفضل العباس بن علي بن ابيطالب عليهمالسلام است. ايشان مطلبي را که ناآگاهان نوشته و در ديوار ساختمان آن امامزاده مبني بر موسوي (از نسل امام موسي بن جعفر عليهالسلام) بودن سيد ابراهيم نصب کرده بودند را تخطئه ميکرد و ميگفت ايشان موسوي نيستند، بلکه از نسل حضرت عباس هستند.
با احترام - ابوالفضل شکوري - 20 شوال المکرم 1419 هجري قمري
[ صفحه 172]
|