نگارنده گويد: قبل از اينکه ثواب دفن شدن در جوار حضرت عباس عليه‏السلام را بنويسيم لازم است که فضيلت و اهميت زمين کربلا را به نحو خلاصه از نظر مبارک خوانندگان محترم بگذرانيم تا در نتيجه ثواب و سعادت افرادي که در جوار قمر بني‏هاشم دفن شده يا بعدا دفن شوند واضح و روشن گردد. شيخ يوسف بحراني در جلد سوم کتاب: کشکول، صفحه‏ي - 389 - از قول سيد رضي مي‏نگارد: حضرت حسين شهيد عليه‏السلام اطراف و نواحي قبر مقدس خود را به مساحت چهار ميل در چهار ميل از اهل نينوا و اهل غاضريه به مبلغ: شش هزار درهم خريداري کرد و آن را به ايشان به عنوان تصدق عطا نمود، آنگاه با ايشان شرط کرد که زوار را به جانب قبر مبارکش راهنمائي نمايند و هر کسي را که قبر مقدس امام حسين را زيارت کند تا سه روز مهمان کنند. در کتاب: معجم متن اللغه، در ماده‏ي: ميل مي‏گويد: يک ميل - بنابر اندازه‏اي که شهيد يعني محمد بن مکي که يکي از علماء بسيار بزرگ شيعه به شمار مي‏رود معلوم کرده - عبارت است از: - 1920 - متر. سيد هاشم بحراني در کتاب: معالم الزلفا، صفحه‏ي [ صفحه 169] - 109 - از حضرت امام محمد باقر عليه‏السلام نقل مي‏کند که درباره‏ي زمين کربلا فرمود: کربلا مدت - 24000 - سال قبل از کعبه آفريده شد. خداي سبحان اين زمين را مقدس و مبارک قرار داد. اين زمين قبل از آنکه خدا خلق را بيافريند همچنان مقدس و مبارک بوده است. خداي تعالي اين زمين را بافضيلت‏ترين زمين‏هاي بهشت قرار داده. علامه‏ي مجلسي به نقل منتخب التواريخ در کتاب: بحار از حضرت امام جعفر صادق عليه‏السلام نقل مي‏کند که درباره‏ي کربلا فرمود: زمين کعبه فخريه کرد و به خود باليد و گفت: کدام زمين نظير من است! و حال آنکه خانه‏ي خدا يعني کعبه بر پشت من قرار دارد، مردم از راه دور متوجه من مي‏شوند، منم که حرم امن خدا قرار گرفته‏ام. پس از اين فخريه و باليدن بود که خداي حکيم آن زمين مبارک را مخاطب قرار داد و فرمود: آرام باش! اين فضيلتي که به تو عطا شده در مقابل آن فضيلتي که به زمين کربلا عطا گرديده به منزله‏ي رطوبت آن سوزني که در آب دريا فروشود و بيرون آيد بيش نخواهد بود. اگر زمين کربلا نبود فضيلتي به تو نمي‏دادم. اگر براي خاطر زمين کربلا نبود من تو را خلق نمي‏کردم و اين خانه کعبه را که بر پشت تو قرار دارد نمي‏آفريدم. پس بر تو لازم است که آرام بگيري استقرار داشته باشي، خويشتن را پايين‏تر بداني، متواضع و با [ صفحه 170] خضوع و خشوع باش! و الا تو را مورد غضب خويشتن قرار خواهم داد!! نگارنده گويد: از اين قبيل فضائل و مناقب براي زمين کربلا فوق‏العاده در کتب معتبر به چشم مي‏خورد، چون اين کتاب را ظرفيت نگارش همه‏ي آنها نيست لذا ما به همين مقدار اکتفا مي‏نمائيم. با توجه به فضائل و مناقبي که از ده‏ها يکي از آنها را براي زمين کربلا نوشتيم و نيز با عطف توجه به مطالبي که در ذيل از نظر مبارک خوانندگان خواهد گذشت براي افرادي که به خاندان نبوت و امامت معتقد باشند بزرگترين سعادت و بزرگترين آرزو اين است که در خاک کربلا دفن شوند مخصوصا در جوار و در حرم حضرت حسين و حضرت قمر بني‏هاشم عليهماالسلام. ممکن است که شخصي اين احتمال را بدهد و بگويد: دفن شدن در مشاهد مشرفه از قبيل: مدينه‏ي طيبه و نجف اشرف و کربلاي معلا تأثيري نخواهد داشت. جواب اين احتمال را مي‏توان به چند وجه داد که از آن جمله است: محدث قمي در کتاب: مفاتيح الجنان. در زيارت جامعه‏ي کبيره از حضرت امام حسن عسکري عليه‏السلام نقل مي‏کند که فرمود: من أتاکم نجا و أمن من لجأ اليکم من اتبعکم فالجنة مأواه. يعني کسي که نزد شما خانواده بيايد نجات پيدا مي‏کند، [ صفحه 171] و کسي که به شما خاندان ملتجي و پناهنده گردد در امان خواهد بود کسي که از شما تبعيت و پيروي نمايد بهشت جايگاه وي خواهد بود. از اين سه جمله‏اي که نقل شد و جمله‏هاي ديگري که در اين زيارت جامعه به چشم مي‏خورد اين طور به دست مي‏آيد که هرگاه انسان چه در حال حيات و چه در حال ممات متوسل و متوجه اين خاندان يعني خاندان نبوت و امامت شود در امان خواهد بود. اکنون چند نمونه از براي اينکه هر مؤمني در اين زمين مقدس که مرقد شهداء مي‏باشد دفن شود باسعادت است از نظر مبارک خوانندگان گرامي مي‏گذرانيم: 1- مرحوم محدث نوري در کتاب: کلمه‏ي طيبه از کتاب: تحفة المجاور ملا کاظم هزار جريبي از مير سيدعلي که صاحب کتاب: رياض بود نقل مي‏کند که فرمود: من هر عصر پنجشنبه عادت داشتم که به زيارت آن قبوري که نزديک خيمگاه است مشرف گردم. در يکي از شب‏ها در عالم خواب ديدم که وارد آن قبرستان شدم، اين طور به نظرم آمد که شهر خالي از ساختمان شده و همه‏ي آن مقبره گرديده است. من از ديدن اين منظره متوحش و متفکر شدم!! پس از اين ترس و واهمه ناگاه شنيدم که هاتفي مي‏گويد: خوشا به حال کسي که در اين زمين مقدس دفن شود، زيرا ولو اينکه هزاران گناه داشته باشد معذلک از هول و خوف قيامت به سلامت خواهد بود. ولي کسي که در اين زمين دفن نگردد بعيد است که از هول و ترس قيامت به سلامت و در امان باشد!! 2- نيز در کتاب کلمه‏ي طيبه از علامه‏ي بهبهاني نقل مي‏کند [ صفحه 172] که گفت: من حضرت امام حسين عليه‏السلام را در عالم خواب ديدم به آن بزرگوار گفتم: اي مولاي من! آيا از آن کسي که در جوار شما دفن شود سئوال و جوابي خواهند کرد؟ امام عليه‏السلام فرمود: نه، کدام ملک است که اين مأموريت را داشته باشد!؟ 3- در کتاب: دارالسلام از ميرزا محمد شهرستاني که از بزرگان علماء محسوب مي‏شد نقل مي‏کند که گفت: من مجاور کربلا بودم. حاج حسينعلي خاتون‏آبادي که مردي صالح و نيکوکار و مجاور نجف اشرف بود به من مي‏گفت: بيا مجاور نجف اشرف باش، زيرا مجاور کربلا بودن باعث قساوت قلب خواهد شد. يکي از شبها بود که در عالم خواب ديدم: در رواق بالاي سر حضرت امير عليه‏السلام مقابل شبکه‏ها ايستاده‏ام و حاج حسينعلي نيز در آنجا بود، وي نيز به عادت سابق خويش مجاورت کربلا را انکار مي‏کرد. در همين گفتگو بوديم که ديدم حضرت صاحب الزمان عليه‏السلام هم در آنجا تشريف دارد. حاج حسينعلي به حضرت صاحب گفت: شما اينجا تشريف داريد و معذلک مردم براي زيارت شما به سامره مشرف مي‏شوند!؟ امام زمان عليه‏السلام فرمود: آري من در آنجا يعني در سامره هم هستم. پس از اين جواب حضرت صاحب الامر عليه‏السلام فرمود: احدي را از کربلا به سوي جهنم نخواهند برد. سپس دو مرتبه به [ صفحه 173] قبر حضرت امير اشاره کرد و فرمود: به حق اميرالمؤمنين عليه‏السلام قسم که احدي را از کربلا به سوي جهنم نخواهند برد. از سخن حضرت صاحب الامر عليه‏السلام اينطور به قلب من خطور کرد که منظور امام زمان که قسم مي‏خورد اين است که حاج حسينعلي را از انکار مجاورت در کربلا منصرف نمايد. امام زمان بعد از اين سخن فرمود: مشروط بر اين که انسان يک شب در کربلا بيتوته کند. من از اين سخن امام عليه‏السلام اين طور فهميدم که يعني انسان يک شب براي عبادت و اطاعت قيام نمايد لذا به آن حضرت گفتم: ما از سر شب تا نزديک طلوع آفتاب مي‏خوابيم. فرمود: ولو اينکه تا نزديک طلوع آفتاب بخوابيد باز هم احدي را از کربلا به طرف جهنم نخواهند برد. همين خواب موجب اين شد که من تا زنده باشم مجاورت در کربلا را برگزيدم. مرحوم سيد عبدالرزاق مقرم در کتاب نفيس: العباس، صفحه‏ي - 220 - مي‏نگارد: علماء اعلام دريافتند که حضرت قمر بني‏هاشم عليه‏السلام نزد خدا فوق‏العاده وجيه و آبرومند و محترم است لذا در وصيت‏نامه‏هاي خود مي‏نوشتند که جنازه‏ي آنان را در جوار حضرت عباس عليه‏السلام دفن نمايند. 1- از جمله‏ي ايشان - چنانکه در جلد سوم کتاب: الذريعة صفحه‏ي - 199 - مي‏نگارد - حاج سيد محمد بن محسن زنجاني بود که در سنه‏ي - 1355 - قمري از دنيا رحلت کرد و جنازه‏اش را برحسب وصيتي که کرده بود منتقل به کربلا و در جوار حضرت - قمر بني‏هاشم عليه‏السلام دفن نمودند. [ صفحه 174] 2- نيز در همان کتاب، صفحه‏ي - 323 - مي‏نويسد: شيخ علي بن زين‏العابدين بارجيتي يزدي حائري که صاحب کتاب: الزام الناصب في احوال الحجة الغائب بود در ميان صحن مبارک حضرت عباس عليه‏السلام دفن شد. 3- علامه يعني شيخ علي يزدي بفروئي که از شاگردان جليل و عاليقدر اردکاني به شمار مي‏رفت در آن اطاقي که در پيشگاه حضرت اباالفضل است دفن گرديده. 4- سيد کاظم بهبهاني که از شاگردان مرحوم آيت‏الله يعني سيد هاشم قزويني محسوب مي‏شد در رواق مقدس حضرت قمر بني‏هاشم دفن شده. 5- ملاعلي يزدي که به: سيبويه مشهور بود و برادرش که به: اخفس معروف بود و از مدرسين بسيار مهم به شمار مي‏رفتند در آن حجره‏اي که مخصوص به خود آنان و جنب درب صاحب الزمان مي‏باشد دفن شدند و...