پس از آشنايي اجمالي با زندگاني حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب عليهالسلام و همسر بزرگوارشامالبنين عليهاالسلام، لازم است مجملي از زندگاني حضرت امام حسن مجتبي عليهالسلام، امام دوم شيعيان جهان، و مختصري از زندگاني امام عظيم حسين بن علي بن ابيطالب عليهمالسلام را نيز در اين فصل بياوريم.
قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم «اني تارک فيکم الثقلين ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدي و هما کتاب الله و أهل بيتي عترتي لن يفترقا حتي يردا علي الحوض، فاتقوا الله کيف تخلفوني...» [1] .
من در ميان شما دو چيز ثقيل باقي ميگذارم، چنانچه به آن دو چنگ زنيد هيچ گاه گمراه نخواهيد شد. آن دو، کتاب خدا و اهل بيت و عترت من هستند، که هرگز از يکديگر جدا نميشوند تا در حوض کوثر بر من وارد گردند. پس از خدا بترسيد و مراقب باشيد که پس از من چگونه با اين دو عمل خواهيد کرد.
حديث ثقلين از احاديث مسلم و قطعي است که به سندهاي معتبر و عبارات مختلفي روايت شده و شيعه و سني به صحت آن اعتراف و اتفاق دارند. از اين حديث و امثال آن چند مطلب استفاده ميشود:
1. همان گونه که قرآن تا قيامت در بين مردم باقي ميماند عترت پيغمبر نيز تا قيامت باقي خواهند ماند، يعني هيچ زماني زمين از وجود امام معصوم و رهبر حقيقي خالي نميگردد.
2. پيغمبر اسلام به وسيلهي اين دو امانت بزرگ تمام احتياجات علمي و ديني
[ صفحه 73]
مسلمين را تأمين و اهل بيتش را به عنوان مرجع علم و دانش به مسلمين معرفي کرده و اقوال و اعمالشان را معتبر دانسته است.
3. قرآن و اهل بيت نبايد از هم جدا شوند و هيچ مسلماني حق ندارد از علوم اهل بيت اعراض کند و خودش را ارشاد و هدايت آنان بينياز شمارد.
4. مردم اگر از اهلبيت اطاعت کنند و به اقوال آنان تمسک جويند گمراه نميشوند و هميشه حق در نزد آنهاست.
5. جميع احتياجات ديني مردم در نزد اهل بيت موجود است و هر کس از آنها پيروي نمايد در ضلالت واقع نميشود و به سعادت حقيقي نايل ميگردد. يعني اهل بيت از خطا و اشتباه معصومند و به واسطهي همين قرينه معلوم ميشود که: مراد از اهل بيت و عترت، تمام خويشان و اولاد پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم نيست.
بلکه افراد معيني ميباشند که از جهت علوم دين کامل بوده و خطا و عصيان در ساحت وجودشان راه ندارد و صلاحيت رهبري را دارايند، و آنها عبارتند از علي بن ابيطالب و يازده فرزندش [2] که يکي پس از ديگري به امامت منصوب شدند. چنانچه در روايت نيز به همين معني تفسير شده است. از باب نمونه: ابنعباس ميگويد به پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم گفتم خويشان تو که دوست داشتن آنها واجب است کيانند؟ فرمود: علي و فاطمه و حسن و حسين عليهمالسلام [3] .
جابر ميگويد: پيغمبر فرمود: خدا ذريهي هر پيغمبري را در صلب خودش قرار داد ولي ذريهي مرا در صلب علي عليهالسلام قرار داد [4] .
بر وجوب تمسک به ثقلين، در روايات عامه 39 حديث ذکر شده است و در روايات خاصه (يعني شيعه) نيز 82 حديث [5] .
|