براي گشودن اين رمز راههايي وجود دارد که يکي از آنها مراجعه به روايات صادره از ناحيه مقدسهي معصومين (صلوات الله عليهم) ميباشد و براي نمونه به يک فراز از روايت بلندي که جناب مفضل بن عمر از حضرت امام باقر صلوات الله عليه براي ما به ارمغان آورده توجه ميکنيم.
ايشان ميفرمايند:
[ صفحه 132]
«يا جابر کان الله و لا شيء غيره و لا معلوم و لا مجهول، فأول ما ابتدأ من خلق خلقه أن خلق محمدا صلي الله عليه و آله و خلقنا اهل البيت معه من نوره و عظمته، فأوقفنا اظلة خضراء بين يديه، حيث لا سماء و لا أرض و لا مکان و لا ليل و لانهار و لا شمس و لا قمر.
يفصل نورنا من نور ربنا کشعاع الشمس من الشمس، نسبح الله و نقدسه و نعبده حق عبادته...»؛ [1] .
اي جابر خداوند متعال بود و غير از او بودي نبود نه معلوم و نه مجهول، پس اولين چيزي که شروع کرد از پديدهها که بيافريند، آفرينش حضرت محمد صلي الله عليه و آله بود و آفريد ما اهل بيت را با او از نور و عظمت خود. پس ما را در حالي که اظله خضراء بوديم در پيشگاه خود واقف گردانيد، در آن هنگام که نه آسماني بود و نه زميني نه مکاني بود و نه شبي و نه روزي، نه خورشيدي بود و نه ماهي.
نور ما از نور پروردگار ما جدا ميشود همانند جدا شدن شعاع خورشيد از خورشيد....
اين حديث شريف، حديث مفصلي است، و حقايق و نکاتي در آن مطرح است. يکي از نکات ظريف آن عبارت است از اينکه حضرت يک به يک عالم آفرينش را بيان ميفرمايند، و به مطلبي ويژه اشاره ميکنند: مثلا بعد از آنکه آفرينش مکان را بيان ميدارند ميفرمايند:
«و کتب علي المکان: «لا اله اله الله»، «محمد رسول الله»، «علي اميرالمؤمنين و وصيه، به أيدته و نصرته...»؛
و بر مکان، «لا اله اله الله» و «محمد رسول الله» و «علي اميرالمؤمنين و وصيه، به أيدته و نصرته» را حتمي و الزامي نمود.
و بر همين منوال جهان آفرينش را بيان ميفرمايند و به همين نکته اشاره ميفرمايند.
پس بر همهي عالم از عرش تا فرش، اين سه ذکر شريف، لازم و حتمي است، و يا اينکه بگوييم اين سه ذکر شريف، ضميمهي همهي آفرينش است و هر جا پديدهاي پديد آمده همراه
[ صفحه 133]
آن اين حقيقت - يعني «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» و «علي اميرالمؤمنين و وصيه به أيدته و نصرته» - وجود دارد. [2] .
|