با ضميمه نمودن سه دسته حديثي که نقل شد نکتهاي بسيار زيبا روشن ميشود، دسته اول از احاديث بيانگر اين بود که: حقيقت عقل، نور است:
«ان الله عزوجل خلق العقل و هو أول خلق من الروحانيين عن يمين العرش من نوره». [1] .
«ان الله خلق العقل من نور...». [2] .
و در دستهي دوم روايات دانستيم که اين عقل وقتي ثمربخش است که به وسيلهي «نور» تأييد شود که «اذا کان تأئيده من النور» [3] و دسته سوم روايات به ما آموخت که آن نوري که نوربخش انوار و نور براي انوار است نور حضرت محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله است که «... و خلق نورالانوار...» [4] و....
بنابراين عقل نور است، و نوري که هم منشاء عقل است و هم نور آن، نور آل محمد صلي الله عليه و آله ميباشد، که در حقيقت مؤيد آن، نور ولايت اهل بيت ميباشد.
[ صفحه 131]
و آن نکتهي ظريف اين که: عقل نور است، و تحقق ثمرهي آن به «نورالأنوار» است، و سرچشمه نور عقل، نور «نورالأنوار» است، و «نور» و «نورالأنوار» حقيقت آن، چهارده معصوم مقدس و پاک است که خود از نور جلال و عظمت خداوند سبحان نشأت گرفتهاند.
پس هر چه روشني در عالم است؛ چه روشني حسي و چه روشني غير حسي، وامدار ولايت است و هر کس ولايت ندارد، نور ندارد و هر که نور ندارد، توحيد ندارد. و از همين جا بايد گفت: هر کس از ولايت بهرهاي بيشتر دارد، از نور عقلي و نور خدايي سهم بيشتري ميبرد. و لذا آخرين مرحله، بهره از ولايت تسليم و اخبات در مقابل صاحب ولايت است، و بالاتر از حضرت قمر بنيهاشم اباالفضل (سلام الله عليه) در اين زمينه کيست؟ و دليل برتري آن حضرت از ديگران، روايات و زيارتنامههايي است که در حقيقت، بيان عظمت و جلالتي است که او از ولايت به دست آورده است.
کدامين شهيد رتبه «يغبطه بها جميع الشهداء» را داراست؟
کدامين امامزاده درجهي «عمنا العباس نافذ البصيرة و صلب الايمان» را دريافته است؟
کدامين انسان به مقام «رفع [الله] ذکرک في عليين» دست يافته است؟
و...
|