علامه قدوسي شيخ محمدباقر مجلسي قدس سره در شرح اين حديث شريف ميفرمايد:
«مراد از نورالانوار نور حضرت محمد صلي الله عليه و آله است چرا که آن روشنيبخش همهي جانها است، بلکه سبب و علت پديدآمدن پديدهها او است، همانگونه که مقصود از آفرينش نيز او است.» [1] .
بنابراين، سرچشمه همه نورها و تمامي روشناييهاي جهان حضرت رسول خداست، و اما نور وجود اقدس آن حضرت، از الله سبحانه و تعالي به وجود آمده است، به ديگر بيان: روشني تمام روشنيهاي عالم از روشني آن حضرت و روشني آن بزرگوار از روشني خداوند متعال است.
و ممکن است گفته شود: علاوه بر اينکه نور بودن انوار، همگي از نور آن سرور کاينات
[ صفحه 130]
است، آن حضرت نور انوار هم هست، يعني هم درخشش نورهاي عالم از او است، و هم براي نورها درخشش است. همانگونه که نور خورشيد براي نور چشم روشنيبخش و کمککار است. که از اين نور تعبير به «بصيرت» ميشود که پيش از اين نيز دانستيم که رسول مکرم اسلام صلي الله عليه و آله «بصيرة من اهتدي» هستند.
به هر حال «نورالأنوار» بودن آن حضرت و اهل بيت آن بزرگوار به برهان نقل و عقل قطعي است، از اين روي در زيارت حضرت اميرالمؤمنين (صلوات الله عليه) ميخوانيم: «السلام علي نورالانوار» [2] همانگونه که در زيارت حضرت امام هادي (صلوات الله عليه) ميگوييم: «يا نورالأنوار» [3] و در روايات بسياري آمده که: «نحن نورالانوار» [4] .
|