به اين فراز از زيارت جامعه توجه فرماييد:
«... أن أرواحکم و نورکم و طينتکم واحدة، طابت و طهرت بعضها من بعض، خلقکم الله أنوارا فجعلکم بعرشه محدقين، حتي من علينا بکم فجعلکم في بيوت أذن الله أن ترفع و يذکر فيها اسمه و جعل صلاتنا عليکم و ما خصنا به من ولايتکم طيبا لخلقنا و طهارة لأنفسنا و تزکية لنا...»؛
گواهي ميدهم که ارواح شما و نورتان و گوهر مايهي شما يکي است، که آن گوهر مايهي - طينت - برگزيده و نيکوترين [1] طينتها است و بعضي از بعض ديگر از هر گونه عيب و نقصي پاک و منزه است خداي متعال شما را أنوار آفريده، و شما را محيط بر عرش الهي گردانيد.
تا آنکه بر ما منت گذارد و شما را در خانههايي قرار داد که فرمان داده رفيع باشد و نامش در آنها برده شود. و صلوات ما را بر شما قرار داد و ولايتپذيري از شما را مخصوص ما کرد تا آفرينشمان نيکو و پاکيزه شود و جانمان از هر گونه پليدي پاک و داراي رشد و نمو گردد....
[ صفحه 84]
با توجه به اين فراز در مييابيم که براي آن بزرگواران سه مرحله بيان شده، 1. روح، 2. نور، 3. طينت، آنگاه طينت آنها چنين شناسانده شده که «نيکوترين و پاکترين طينتها است - طابت و طهرت - و يکي از ويژگيهاي مرحله نوري آنها را بيان فرمود که: اولا محيط و مسلط بر عرش الهي بودند، و خداوند به ما بندگان درمانده ترحم کرد و منت نهاد و آنها را از آن مقام به اين عالم نازل کرد، تا آفرينش ما نيکو و جانمان باصفا شود و تکامل يابد. و اما از مرحله روح آن بزرگواران سخني به ميان نيامد.
و اگر خواستار توضيحي راجع به حقيقت آن امامان معصوم (صلوات الله عليهم) باشي به روايات «باب آفرينش امامان معصوم (صلوات الله عليهم) رجوع کن و ما به عنوان نمونه به ذکر اين روايت مشهور از ناحيهي مقدسهي حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) اکتفا ميکنيم:
«ان الله خلقنا من نور عظمته، ثم صور خلقنا من طينة مخزونة مکنونة من تحت العرش فأسکن ذلک النور فيه، فکنا خلقا و بشرا نورانيين، لم يجعل لأحد في مثل الذي خلقنا منه نصيبا.
و خلق أرواح شيعتنا من طينتنا، و أبدانهم من طينة مخزونة مکنونه أسفل من ذلک الطينة، و لم يجعل الله لأحد في مثل الذي خلقهم منه نصيبا الا الأنبياء و لذلک صرنا نحن و هم الناس و صار سائر الناس همجأ للنار و الي النار»؛ [2] .
خدا (ارواح) ما را از نور عظمت خويش آفريد، سپس آفرينش ما را از گلي که در گنجينهاي که در زير عرش پنهان بود صورتگري نمود. و آن نور را در آن جاي داد. و براي هيچ کس از آنچه در خلقت ما نهاد بهرهاي قرار نداد.
و ارواح شيعيان ما را از گل ما آفريد و بدنشان را از گلي که در گنجينه پنهاني است آفريد و آن پايينتر از گل ما است. و خداوند هيچکس را جز پيامبران از خلقت ايشان بهرهاي نداد. از اين روي ما و آنها آدمي شديم و ديگران خرمگساني هستند که سزاوار آتشند و رو به سوي دوزخ دارند. [3] .
[ صفحه 85]
بنابراين آن نوري که خداوند، عالم ملکوت و جان مؤمنان را به آن روشن و روشنگري ميبخشايد، نور حضرت محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله است و اين همان نوري است که خداوند متعال نازل کرده است.
|