گر چه تفقه و فهم اثرپذيري عالم از مقام ولايت، و اشک هستي در مصيبت حضرت اباعبدالله (صلوات الله عليه) از فهم ما بسيار دور است، همان گونه که تسبيح عالم، لکن بايد دقت
[ صفحه 478]
کنيم که تأثير شهادت آن پاک پيشوا به اندازهاي است که آثار ظاهري آن در عالم نمودار شد، و تا آنجا که تاريخ نگاران و ناقلان حديث از مخالفين نيز آن را به تحرير کشيدهاند.
حافظ ابوالقاسم سليمان بن احمد طبراني در گذشته به سال 360 قمري از زهري نقل ميکند: که وي گفت:
«لما قتل الحسين بن علي (صلوات الله عليهما) لم يرفع حجر بيت المقدس الا وجد تحته دم عبيط»؛ [1] .
چون که [حضرت امام حسين (صلوات الله عليه)] شهيد شد. هيچ سنگي در بيت المقدس برداشته نميشد مگر آن که زير آن خون تازه يافت ميشد.
هنگامي که حضرت مولي علي مرتضي (صلوات الله عليه) به شهادت رسيدند نيز همين واقعه اتفاق افتاد. حضرت امام باقر (صلوات الله عليه) فرمودند:
«لما کانت الليلة التي قتل فيها علي (صلوات الله عليه) لم يرفع عن وجه الأرض حجر الا وجد تحته دم عبيط حتي طلع الفجر، و کذلک کانت الليلة التي قتل فيها يوشع بن نون»؛ [2] .
در آن شبي که حضرت علي (صلوات الله عليه) به شهادت رسيد، هيچ سنگي از زمين برداشته نشد مگر آن که خون تازه در زير آن يافت شد، و همين گونه بود آن شبي که حضرت يوشع بن نون در آن به شهادت رسيد.
و از آنجا که هر واقعهاي که گام به جهان هستي ميگذارد، نيست شدني نيست، بلکه بر حقيقت خود باقي است، گر چه زمان بر آن بگذرد. آثار آن پايدار ميماند، خصوصا واقعهي عاشورا که موجب حزن و اندوه و گريهي وجود اقدس حضرت بقيه الله الاعظم (صلوات الله عليه) ميگردد، از همين روي نگارنده را اعتقاد بر آن است که هر شب عاشورا در همهي سالها اين
[ صفحه 479]
آثار را داراست. همان گونه که شب قدر همهي سالها، شبي مبارک است و فرشتگان مقرب، شرف نزول بر حضرت مهدي (ارواح من سواه فداء) را مييابند. از همين روي آن کس که قابليت درک آثار شب قدر را داراست. هيچ سنگي را از زمين برنميدارد مگر آن که خون تازه در زير آن مييابد.
|