سابقا گفته شد که واژه «جميع» در فرهنگ عرب «نص در عموم است» و همهي افراد زير مجموعهاي خود را شامل ميشود، همان گونه که «الشهداء» که جمع با «ال» است همين معنا را دربر دارد، با توجه به اين دو قاعده علمي درمييابيم، که آن مقام و منزلت براي حضرت
[ صفحه 459]
عباس در نزد خداي تبارک و تعالي از چنان جايگاه بلند و رفيعي برخوردار است که اولا آن عظمت در روز قيامت معلوم ميشود به دليل اين که امام فرمودند: «يوم القيامة» و ثانيا تمامي شهدا بدون استثنا آرزوي آن منزلت را ميکنند.
بنابراين اولا ظهور و تجلي مقام حضرت عباس (سلام الله عليه) و رتبه و جايگاه او در نزد خداوند در اين دنيا نه ممکن است و نه کسي را جز امامان معصوم (صلوات الله عليهم) توان درک و فهم او ميباشد، زيرا عالم دنيا، عالم تنگ و کوتاهي است، و از طرفي عالم بروز حقايق نيست، به خلاف جهان قيامت که عالمي است بزرگ و با وسعت و عالم بروز حقايق، پس آنچه ما از حضرت عباس ميدانيم قطرهاي از درياي بيپايان عظمت آن حضرت است، و آنچه ميگوييم و معتقديم، به اندازه فهم ما است، نه اندازهي آن حضرت.
و ثانيا: منزلت آن حضرت در نزد خداوند به اندازهاي است که همهي شهدا که خود در بالاترين درجات قيامتند، چون شهيدند، بر آن مقام و منزلت رشک برده و غبطه ميخورند.
خدايا آن منزلت سرور ما در نزد تو چيست که اين همه جلال و عظمت دارد. جانم به فدايت اي آقا و سرور و مولايم اي سيد ساجدان و امام عارفان! که در حد فهم ما آن يل تک سوار صحراي کربلا را به ما شناساندي.
و اگر نبود مگر همين فراز از کلام مولايمان حضرت سجاد (صلوات الله عليه) در بيان شأن حضرت عباس (سلام الله عليه)، کافي بود که ما درماندگان بيابان خشک و ظلماني اين دنيا، بفهميم که حضرت عباس (سلام الله عليه) کيست؟
لطيفه: مرحوم علامه محقق سيد عبدالرزاق مقرم قدس سره ميگويد:
«در اين جا «جميع» شامل [بزرگواراني] چون [حضرت] حمزه و [حضرت] جعفر عليهماالسلام - همان گونه که در شرح احوال آن دو بزرگوار بيان داشتيم، شاهد و گواه بر اداي رسالت انبيا در روز قيامت هستند - باشد.» [1] .
ايشان در بحث عصمت حضرت عباس (سلام الله عليه) چنين مينگارند:
«حديث ديگر دال بر عصمت حضرت اباالفضل (سلام الله عليه) همان سخن حضرت امام
[ صفحه 460]
سجاد (صلوات الله عليه) است که فرمودند: «و همانا براي عمويم عباس منزلتي است که در روز قيامت همهي شهيدان بر او رشک ميورزند و غبطه ميخورند.» در اين جا نيز واضح است که کلمهي «جميع» فردي چون حضرت علي اکبر عليهالسلام را هم که در مورد عصمتش به تفصيل سخن گفتيم دربر ميگيرد.
و اگر حضرت عباس (سلام الله عليه) معصوم نبود، چگونه معصوم که در عاليترين مرتبه است يعني حضرت علي اکبر عليهالسلام بر او غبطه ميخورد؟ و روشن است که هيچگاه معصوم بر غير معصوم رشک نميورزد و غبطه نميخورد.» [2] .
رمز اين راز آن زمان باز ميشود که انديشهي خود را در آسمان فضايل و مناقب آن شبيه حضرت رسول خدا صلي الله عليه و اله به پرواز درآورديم، و در حد توان خود، درياي بيکران عظمت و جلال حضرت علي اکبر عليهالسلام را چشمانداز خويش گردانيم. که اگر عنان قلم رها شده و حول محور آن حضرت به گردش درآيد، عقلها حيران و هوشها از سر پران شود؛ چرا که حضرتش جامع جمال محمدي و جلال علوي و سر فاطمي و زينت حسيني است.
|