دانستيم که خداوند تبارک و تعالي دو بال جايگزين دو دست حضرت قمر بني هاشم (سلام الله عليه) نمود. و آنچه که بسيار روشن است، اين که از آثار دو بال داشتن، اين است
[ صفحه 439]
که حرکت آن حضرت بسيار سريع خواهد بود. و کمتر از يک چشم بهم زدن توان حضور در هر جايي را که بخواهد پيدا ميکند، گر چه در ادامه حديث شريف ميخوانيم که آن حضرت با آن دو بال «يطير مع الملائکة في الجنة»؛ در بهشت با فرشتگان پرواز ميکند. اما اين به آن معنا نيست که آن حضرت نميتواند در همين دنيا همراه فرشتگان پرواز کند. بلکه طيران و حرکت آن حضرت در همين دنيا و حضور آن بزرگوار در هنگام شدايد و سختيهاي شيعيان بلکه ديگر ارادتمند آن حضرت از شمار خارج است.
علاوه بر اين که حضرت امام سجاد (صلوات الله عليه) «ذوجناحين» بودن آن حضرت را تشبيه ميفرمايند به «ذوجناحين» بودن حضرت جعفر طيار عليهالسلام و ميفرمايند: «کما جعل لجعفر بن ابيطالب [دو بال خداوند به حضرت قمر بني هاشم (سلام الله عليه) عطا کرد] همان گونه که خداي متعال براي جعفر دو بال قرار داد.» و در احوالات حضرت جعفر ميخوانيم که:
حضرت جعفر عليهالسلام در جنگ موته آن قدر جنگيد تا آن که دست راست آن حضرت از بدن جدا شد، علم را به دست چپ گرفته و به جنگ پرداخت تا آن که دست چپ او نيز از بدن جدا شد. پس پرچم را به سينه چسبانيد، تا آن که شهيد شد. و بر بدن مقدسش بيش از هشتاد زخم وارد کردند.
حضرت رسول خدا صلي الله عليه و اله که در مدينه بودند، قتلگاه او و يارانش را مشاهده کرده و فرمودند: «زارني جعفر في نفر من الملائکة له جناحان يطير بهما»؛ جعفر مرا زيارت کرد در حالي که در بين شماري از فرشتگان بود، و دو بال داشت که با آنها به پرواز درآمده بود [1] .
اين فراز تاريخي به ما ميفهماند که حضرت جعفر عليهالسلام در همين دنيا با دو بال پرواز کرد و از «موته» که سرزميني نزديک شام - اردن - است به مدينه آمد و به زيارت حضرت خاتم الانبياء صلي الله عليه و اله مشرف شد. بنابراين، همان گونه که حضرت جعفر عليهالسلام با آن دو بال در همين دنيا پرواز ميکند و به محضر محمد مصطفي صلي الله عليه و اله شرفياب ميشود. و پيش از اين نيز گذشت که در مداين به نماز بر بدن جناب سلمان عليهالسلام حاضر شد، حضرت قمر بني هاشم (سلام الله عليه)
[ صفحه 440]
نيز همين گونه است؛ چرا که حضرت امام سجاد (صلوات الله عليه) فرمودند: «فأبدله الله بهما جناحين کما جعل لجعفر بن أبيطالب».
حاصل آن که آن حضرت قدرت دارند که در همين دنيا با دو بال اعطايي خداوند به هر کجا که بخواهند؛ چه در دنيا و چه در بهشت و چه در عالم ملکوت بروند، و اصلا خداوند اين عطا را به ايشان به همين منظور نموده است. و اين حقيقتي است که مردمان بسياري در زمانهاي گذشته و حال برايشان تجربه شده که در هر سختي ميگويند: يا اباالفضل، و گره از کارشان باز ميشود.
و شايد سر اين که حضرت عباس (سلام الله عليه) در خواب يا مکاشفه بدون دست ديده ميشود، همين باشد که آن دو دست، در دست خدا است و بدل آن دو بال است و مردم استعداد ديدن آن دو بال که از عالم ملکوت است را ندارند، مگر کسي که در رتبهي بالايي از معرفت قرار گرفته باشد.
|