«و أصل الباب في اللغة لما يتوصل منه الي المقصود... و کأنه أجل صاحب اللقب عن الوصول اليه و القرب منه، لعلو مکانه و رفعة محله...»؛ [1] .
آنچه را که انسان براي رسيدن به مقصود از آن بايد بگذرد آن را «باب» ميگويند، و اگر کسي در رتبه عظيم و بزرگي باشد که رسيدن به او و دستيابي به آن ممکن نباشد، انسان سعي و کوشش ميکند به درگاه او پناه برد.»
بنابراين امام معصوم (صلوات الله عليه) درگاه خداوند متعال هستند و اگر کسي خواستار قرب به الله عزوجل باشد بايد چشم به سوي «باب الله» بدوزد، چرا که دسترسي به معرفت ذات اقدس الهي ناممکن است.
از دقت در آنچه بيان شد، آشکار ميشود که تمامي اين اوصاف از يک حقيقت خبر ميدهد، و آن اينکه: رازدار و پردهدار حريم کبريايي خداوند، آن بزرگانند، و راه قداست يافتن و چارهي پاک شدن از آلودگيها در توسل و معرفت به آن بزرگواران ميباشد.
اين باب، همان بابي است که در دعاي ندبه ميخوانيم:
«أين باب الله الذي منه يؤتي»؛
کجاست آن دري که از طريق آن به سوي خدا ميروند؟
[ صفحه 65]
عقل در معرفي اين باب ميگويد:
«ائمه، باب علم و معارف الهي و باب احکام الهي ميباشند.» [2] .
اما وقتي به خود اهل بيت (صلوات الله عليهم) مراجعه ميکنيم و از آنان، جوياي معناي «باب» ميشويم، معنا و مفهوم ديگري به دست ميآيد و اين باب، به گونهي ديگري معرفي ميگردد.
امام باقر (صلوات الله عليه) ميفرمايد:
«فان رسول الله صلي الله عليه و آله باب الله الذي لا يؤتي الا منه: و سبيله الذي من سلکه و صل الي الله عزوجل و کذلک کان أميرالمؤمنين من بعده»؛ [3] .
رسول خدا دربي است که رفتن به طرف خداوند امکان ندارد مگر از آن درب. و پيامبر، طريق و راهي است که هر کس آن را طي کند، به خداوند ميرسد. و اميرالمؤمنين نيز پس از او، اين چنين ميباشد.»
براي روشن شدن معناي اين کلام نوراني، بايد نکاتي در مورد کلمهي «أتي» بيان گردد.
خليل ابناحمد فراهيدي در اين باره ميگويد:
الأتو: الاستقامه في السير و السرعة. تقول العرب: أتوت فلانا من أرض کذا؛ أي سرت اليه. و يجوز في معني أتيته»؛
الاتو ريشهي آن «أتي» است، و به معناي استقامت و سرعت در سير و حرکت ميباشد. به طور مثال، گفته ميشود: من از فلان سرزمين، به سوي فلاني حرکت کردم. اين معنا در «أتيت» نيز که از ناقص يايي مشتق شده است، جاري ميگردد. [4] .
نکتهي ديگري که بايد بدان توجه داشت، اين است که در اين حرکت، ابتدايي هست و انتهايي؛ شروعي وجود دارد و پاياني. و در پايان اين حرکت، آنچه که حاصل ميشود، حضور در نزد آن شخص است و ملاقات او که اين حرکت به خاطر او صورت گرفته است. بنابراين، «أتي» فقط به معناي رفتن و آمدن نيست؛ بلکه به معناي رفتن و آمدني است که با
[ صفحه 66]
سرعت و استقامت صورت بگيرد و همراه با حضور و وصول و رسيدن به مقصد باشد.
بنابراين بايد شروع حرکت به سوي خداوند، از «باب الله» باشد که همان اهل بيت (صلوات الله عليهم) ميباشند، در نتيجه نقطهي آغازين سير الي الله، ائمه معصوم هستند و انتهاي اين حرکت، لقاء الله است. و اگر کسي بخواهد سيري به سوي خداوند داشته باشد و سالک اين راه گردد، اما شروع حرکتش از «باب الله» نباشد، يعني از طريق حضرت محمد و اهل بيت او (صلوات الله عليهم) قدم در اين راه نگذارد، هرگز به مقصد نخواهد رسيد.
از اين رو است که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ميفرمايد:
يا علي! أنت بابي الذي أوتي منه، و أنا باب الله؛ فمن أتاني من سواک لم يصل، و من أتي سواي لم يصل»؛ [5] .
اي علي! تو درب لقاء من هستي؛ دربي که براي رسيدن به من، بايد از آن گذشت. من نيز «باب الله» هستم. هر کس به سوي من حرکت کند و آغاز حرکتش از طريق تو نباشد، به من نخواهد رسيد. و هر کس به سوي خداوند سير کند و آغاز سيرش از من نباشد، به خدا نخواهد رسيد و لقاء الله را درک نخواهد کرد.
اما وقتي اين سير و حرکت، از «باب الله» آغاز شد و به گونهاي صحيح صورت گرفت، اولين اثرش اين است که سالک، خود را در درون منزلي مييابد که آن منزل، منزل «معرفت الله» است.
حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) ميفرمايد:
«الأوصياء هم أبواب الله عزوجل الذي يؤتي منها و لو لا هم ما عرف الله عزوجل و بهم احتج الله تبارک و تعالي علي خلقه»؛ [6] .
اوصياء (حضرت محمد صلي الله عليه و آله) أبواب خداوند متعال هستند که از درگاه آنها به سوي خدا ميتوان حاضر شد و اگر نبودند آن بزرگواران، هرگز خدا شناخته نميشد، و خداوند به وسيله آنها بر مخلوقات خود احتجاج خواهد کرد.
[ صفحه 67]
در اين منزلگاه است که سالک، آداب سير و سلوک الي الله را از کساني که گنجينهي علم الهي و مفسر وحي خداوندگار عالميان ميباشند، تعليم ميبيند و براي رسيدن به مقام لقاء الهي و حضور در نزد مليک مقتدر، آماده ميگردد و کسب معرفت ميکند. و زان پس، به مقام لقاء الله نايل ميگردد و به محضر حضرت حق ميرسد و حقيقت (هو معکم أين ما کنتم)؛ هر کجا باشيد، خداوند با شما است، را درک ميکند.
بنابراين، پيش از «سير الي الله» بايد «باب الله» را يافت و آن معرفت اهل بيت (صلوات الله عليهم) ميباشد که براي طي اين طريق، امري لازم و واجب و ضروري است.
|