يکي از ويژگيهاي معصوم آن است که غسل، کفن، نماز و دفن او را بايد معصوم انجام دهد. و اين حقيقتي است که به نور عقل و روشني نقل بايد بر آن اعتقاد کرد. زيرا جسم معصوم در اين چهار حالت، خصوصياتي دارد که هيچ کس غير از معصوم تحمل ديدن آن را ندارد، و از همين روي وقتي ابنعباس بن عبدالمطلب در غسل دادن حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و اله به حضرت مرتضي علي (صلوات الله عليه) کمک ميکرد، چشمان او را بست، چرا که در آن حال اگر چشمش به بدن مقدس حضرت محمد صلي الله عليه و اله ميافتاد، کور ميشد [1] .
از همين روي اعتقاد همگي دانشمندان شيعه، بر آن است که «امام را فقط امام ميتواند غسل، کفن، نماز و دفن نمايد.» جناب شيخ اقدم اجل کليني قدس سره در «اصول کافي»، «کتاب الحجه» عنواني را به نام «ان الامام لا يغسله الا الامام» مطرح کرده است.
[ صفحه 363]
بلکه يکي از نشانههاي امامت امام، حضور اوست در نزد امام پيشين که از دنيا رفته براي غسل و کفن و دفن او، و يکي از مهمترين دستاويز شيعيان، براي معرفت امام روزگار خويش همين نکته بوده است. به ويژه آن زمانهايي که شناخت امام بسيار سخت بوده است. مثل امامت امام هشتم (صلوات الله عليه) و امامت حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف).
|