آنچه بين شيعيان و مخالفين مسلم و قطعي است، و همه مسلمانان به آن اعتقاد دارند آن است که شهيد راه خداوند متعال زنده است، چرا که صريح قرآن کريم است، و پيش از اين در اين موضوع گفتگو شد، که اگر مؤمني با تمام شرايط جهاد - ظاهرا و باطنا - کشته شود شهيد است، و شهيد حي و زنده است. و آنجا که حضرت حمزه عليهالسلام نه تنها «شهيد» بلکه «سيدالشهداء» و «أفضل الشهداء» است، بنابراين آن بزرگوار زنده است. از همين روي همه گروههاي اسلامي - اعم از شيعه و مخالفين آنها - اعتقادشان بر آن است که حتي بدن مقدس ايشان در قبر همانگونه که شهيد شده باقي مانده و مرور زمان و خاک در آن هيچ تأثيري ندارد. سهيلي ميگويد:
«آنچه از آيهي شريفه (و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء) بر ميآيد اين که شهداي احد و غير آنها بر همان صورتي هستند که شهيد شدهاند. بر اثر گذشت زمانهاي طولاني هيچ تغييري در جسم آنها به وجود نميآيد مانند حضرت حمزه عليهالسلام. در زماني که معاويه چشمهاي را در محل دفن شهداي احد حفر کرد، همانا بدن حضرت حمزه عليهالسلام را صحيح و سالم يافتند که هيچ تغيير نکرده بود، بلکه تيشهاي که به انگشت مبارک آن حضرت اصابت کرد، باعث شد که خون جاري شود...» [1] .
وي در آخر گفتارش به دو نکته اشاره ميکند، اول آن که ميگويد: «و الأخبار بذلک صحيحة؛ روايات اين واقعه همه صحيح هستند.» و دوم روايتي از قول رسول اکرم صلي الله عليه و اله نقل ميکند که آن حضرت فرمودند:
«الأنبياء في قبورهم أحياء يصلون في قبورهم»؛
پيامبران در قبرهايشان زندهاند و در قبورشان نماز ميگزارند.
وي در ادامهي کلامش، معتقد ميشود که شهدا نيز هم همينگونه هستند. [2] به هر حال، آنچه مسلم است قبر حضرت حمزه نوراني است و بدن مقدس حضرتش در آن قطعه زمين
[ صفحه 299]
موجب تقدس آن جا است از اين روي حضرت صديقهي طاهره، فاطمة الزهرا (صلوات الله عليها) بعد از پدر بزرگوارشان به زيارت آن حضرت ميرفتند، زيرا زيارت قبر مقدسش به منزله زيارت خود او است. که حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و اله فرمودند:
«من زارني و لم يزر عمي حمزة فقد جفاني»؛ [3] .
هر کس مرا زيارت کند، و عمويم حمزه را زيارت نکند به من جفا نموده است.
بلکه تربتش آن چنان مقدس است که سرور زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله عليها) از آن خاک، تسبيح - سبحه - ساخت و به آن ذکر ميگفت. ابراهيم بن محمد ثقفي روايت کرده است که:
«تسبيح سجده حضرت زهرا (صلوات الله عليها) از ريسماني از پشم بود که بر آن گره زده بود، و به وسيلهي آن خدا را ذکر ميکرد. تا اين که حضرت حمزه عليهالسلام به شهادت رسيد. حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله عليها) از خاک قبر آن حضرت تسبيحهايي ساخت و با آن ذکر ميگفت و مردم هم به پيروي آن حضرت از تربت پاک حضرت حمزه، تسبيح ساخته و با آن ذکر خدا ميگفتند.» [4] .
از همين روي، سلار که از بزرگان فقهاي شيعه است ميفرمايد:
«تربت شهدا و صلحا مقدس است و سجده بر آن فضيلت دارد.» [5] .
|