پيش از اين دانستيم که شکوه و جلال، حسن و جمال دو صفتي هستند که اولا و بالذات از آن حضرت حق جل جلاله است. که از آن گاهي تعبير به «اسماء جلاليه» و «اسماء جماليه» تعبير ميشود و گاهي گفته ميشود «صفات کماليه»، که مظهر و نمود تام و کامل آن اسماء و صفات، وجود مقدس چهارده نور مقدس (صلوات الله عليهم) ميباشد، که در حقيقت آن بزرگواران جايگاه تجلي صفات کماليه - جلال و جمال - خداوند متعال هستند.
اما ديگران به حسب مقدار تسليم و خضوعشان در مقابل مقام ولايت بهره برده و ميبرند. و آنچه مسلم است حضرت قمر بنيهاشم (سلام الله عليه) بر بلنداي قلهي تسليم و خضوع در برابر ولايت ايستاده است، که أحدي را توان دسترسي به آن جايگاه نيست، و از همين روي عاليترين تجلي آن صفات، در جسم و جان حضرتش نمودار شده و زيباترين نمودار مقام ولايت در جسم و جان است.
حضرت قمر بنيهاشم (سلام الله عليه) با تمام وجود خود متوجه خورشيد ولايت بود و از همين روي تمام صفات جلال و جمال امام در جسم و جانش تجلي يافت. [1] و در وصف جسم مبارک آن حضرت تاريخنگاران نوشتهاند:
همانا شکل و شمايل سرور ما حضرت عباس (سلام الله عليه) از نيکوترين و بهترين انسانهاي نيک بود. و در بين مردان بنيهاشم که همگي زيباروي و نيکوقامت بودند از همه آنها زيباتر و خوش قامتتر بود. او مردي تنومند و بلندقامت و زيباچهره بود، که هر گاه سوار بر بلندترين اسبها ميشد، پاهاي مبارکش بر زمين خط ميانداخت. [2] .
صاحبان تاريخ ويژگي جسمي حضرت عباس (سلام الله عليه) را در سه امر مهم گزارش
[ صفحه 264]
کردهاند. 1. بلندي قامت 2. تنومندي 3. زيبايي چهره و اين سه را در کمتر کسي تاريخ سراغ دارد. پهلواني آن حضرت در هنگامهي دفن شهدا از زبان مردان قبيله بنياسد اينگونه بيان شده که به امام سجاد (صلوات الله عليه) عرض کردند:
«بقي بطل علي المسناة»؛
هنوز در کنار نهر علقمه [بدن مقدس] پهلواني باقيمانده است.
تنومندي و بلندي قامت، از مهمترين ويژگيهايي است که در هنگام نبرد صلابت و تسلط آن حضرت را بر هر حريفي آشکار مينمود و هم لرزه بر اندام دشمن ميانداخت. هم قوت قلب دوست بود و هم اضطراب و سراسيمگي براي دشمن. از همين روي تا وقتي حضرت عباس زنده بود آرامش بر اهل حرم سايه افکنده بود، خواب را براي اهل حرم ارزاني داشته بود، و از چشم دشمن خواب را ربوده بود. و آنچه از کتابهاي مقتل فهميده ميشود آن که چشم اميد همه به حضرت عباس (سلام الله عليه) بود و اين حقيقتي است که آن را از فرمايشات حضرت امام حسين و حضرت امام سجاد و حضرت زينب (صلوات الله عليهم) ميتوان به گونهاي آشکار و واضح فهميد.
|