با توجه به آنچه گفته شد، سه معني در معناي اين کلام شريف وجود دارد، که ميتوان گفت: هر سه معني صحيح است.
معناي اول: در جملهي اول خوانديم که حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) فرمودند: حضرت اباالفضل (سلام الله عليه) همراه با حضرت سيدالشهداء جهاد کرد، حال با اين جمله: «و أبلي بلاء حسنا» امام ميفرمايند: حضرت عباس (سلام الله عليه) در اين جهاد، جنگ نماياني کرد و بسياري از دشمنان حضرت امام حسين (صلوات الله عليه) را به درک واصل کرد، و در حقيقت صفت قدرت و شهامت و شجاعتي را که خداوند در باطن او نهاده بود ابراز کرده و آشکار نمود.
بهکارگيري اين نعمت بزرگ در راه طاعت مولايش، هم شکر نعمت بود و هم باطن خود را آشکار کرد که بندهاي شاکر است، و هم ديگران صفت شکرگذاري او را تماشا کردند.
از اين روي بعضي از مفسرين در معناي آيهي شريفهي (و ليبلي المؤمنين بلاء حسنا) [1] گفتند:
«يقال: أبتلي فلان، اذا اجتهد في صفة حرب او کرم، و يقال: أبلي بلاء حسنا»؛ [2] .
هرگاه کسي نهايت سعي و کوشش خود را در جنگ به کار ببرد، در حق او گفته ميشود «ابلي بلاء حسنا».
و ديگري گفته است:
«أبلي فلان بلاء حسنا، اي قاتل قتالا شديدا و صبر صبرا جميلا، سمي به ذلک الفعل؛ لانه ما يخبر به المرء، فتظهر جلادته و حسن اثره»؛ [3] .
اين جمله «ابلي فلان بلاء حسنا» يعني آن شخص کشت کشتن شديدي [کشتار زيادي کرد] و از خود بردباري بزرگي به خرج داد، و اين کشتن را «ابلي» ميگويند زيرا آگاهي ميدهد آن شخص از [شجاعت و شهامت خود] و آشکار ميشود سختکوشي او، [و ديگران آن شهامت و بردباري را از او ميبيند] .
[ صفحه 258]
بنابراين ميتوان گفت که اين جمله «أبلي بلاء حسنا» ضربالمثلي است که درباره کسي به کار ميرود که در هنگامه کارزار با رشادت و شجاعت از کشتههاي دشمن پشته ميسازد. [4] .
از اين که حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) اين ضربالمثل را درباره عموي بزرگوار خود به کار بردند ميتوان فهميد که حضرت اباالفضل (سلام الله عليه) در روز عاشورا مردان زيادي از دشمنان حضرت امام حسين (صلوات الله عليه) را به خاک انداخت. پس اگر شماري از مقتلنگاران شمار افرادي را که حضرت عباس (سلام الله عليه) در روز عاشورا به هلاکت رساند زياد نوشتهاند کلامي به گزاف نگفتهاند، چرا که دليل آنها اين فرمايش حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) است.
به هر حال اين کلمه «ابلي» فعلي است که فاعل آن حضرت عباس (سلام الله عليه) است که به اصطلاح علماي نحو آن را بايد به صورت «فعل معلوم» خواند يعني اين کلمه را به اين صورت بايد تلفظ کرد: «ابلي» يعني «أبلي عمنا العباس بلاء حسنا، عموي ما حضرت عباس (سلام الله عليه) در روز عاشورا جنگي نمايان کرد. و دشمنان بسياري را به جهنم فرستاد.»
معناي دوم: دومين معنايي که براي فرمايش مولايمان حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) ميتوان ارايه کرد، اينکه: خداوند در پاداش جهاد حضرت اباالفضل (سلام الله عليه) در پيش روي سرورش سيدالشهداء (صلوات الله عليه)، نعمتي عظيم و بزرگ به او عطا کرد. دليل اين معني تفسيري است که بزرگان دانش تفسير در معناي آيهي شريفهي (ليبلي المؤمنين بلاء حسنا) گفتهاند، شيخ بزرگوار طبرسي قدس سره در معناي آيه فوق ميفرمايد:
«اي ولينعم عليهم به نعمة اي فعل ذلک انعاما علي المؤمنين»؛ [5] .
خداوند به آن مؤمنين نعمتي عنايت کرد.
[ صفحه 259]
صاحب تفسير «روح المعاني» در تفسير آيه فوق مينويسد:
«أي ليعطيهم سبحانه من عنده اعطاء جميلا»؛ [6] .
خداوند به آنها از نزد خود عطا کرد، عطا و بخشش جميل و زيبا.
و گفتار ثعلبي در معناي آيه شريف فوق چنين است:
«اي ولينعم علي المؤمنين نعمة عظيمه...»؛ [7] .
تا خداوند به مؤمنين نعمتي عظيم و بزرگ عنايت فرمايد.
بنابراين معناي کلام مولا و سرورمان حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) اين است که خداوند متعال به آن بزرگوار نعمتي عظيم و عنايتي جميل و زيبا ارزاني داشت.
واژهي «ابلي» را دو گونه ميتوان تلفظ کرد:
1. «أبلي» يعني به صورت فعل معلوم، در اين صورت فاعل «الله جل جلاله» است. [8] و چنين معني ميشود: «خداوند به حضرت اباالفضل (سلام الله عليه) نعمت عظيمي عنايت فرمود.»
2. «ابلي» يعني به صورت فعل مجهول در اين صورت فعل مجهول است، و معناي آن اين است: «و نعمتي عظيم به حضرت اباالفضل العباس (سلام الله عليه) عطا شد.» که در اين صورت احتمال دارد عطا کننده آن نعمت عظيم خداوند متعال باشد، همانگونه که محتمل است عطا کنندهي آن نعمت بزرگ حضرت اباعبدالله (صلوات الله عليه) باشند.
|