چهارمين مرتبه آن است که اشک بر صورت جاري شود و اين در صورتي است که قلب عاشق از غير، خلوت شود و خلوت دل استمرار داشته باشد به ديگر بيان: اگر انسان بتواند، قلب خود را خلوت کند، و آن را خلوت براي حضرت امام حسين (صلوات الله عليه) قرار دهد، تا آنجا که در آن، غير او سکني نگزيند و اين خلوت ادامه داشته باشد شعلههاي محبت آن حضرت در قلب بالا ميکشد، و چنان سوزشي را در جان به وجود ميآورد، که از آثار آن، جاري شدن اشک است که گويا چشم، چشمهي عشق به آن حضرت ميشود و اشک از آن سيلان پيدا کرده، بياختيار بر صورت و سينه سرازير ميشود، و همان اشک، آرامبخش جوشش سينه ميشود.
[ صفحه 236]
قطرات اشک جاري شده از عظمتي شگرف برخوردار است، تا به آنجا که اگر قطرهاي از آن به لهيب جهنم اصابت کند، شعلهي آن آتش را خاموش ميسازد و حرارتش را فرومينشاند، و دليل اين مدعي دنباله کلام مولايمان حضرت امام جعفر صادق (صلوات الله عليه) است که ميفرمايند:
«... فاذا سالت دموعه علي خده فلو أن قطرة من دموعه سقطت في جهنم لأطفأت حرها حتي لا يوجد حر...» [1] .
پس آنگاه که اشک کسي بر گونههايش به خاطر ما جاري شود [آن قطرات اشک به قدري عظيم و اثرگذار است که] اگر يک قطره از آن در جهنم فرود آيد، حرارت جهنم خاموش ميشود تا آنکه ديگر جهنم را حرارتي نباشد.
جاري شدن اشک بر گونهها باعث ميشود که خداوند صاحب آن را در غرفههاي بهشتي سکني دهد، حضرت امام محمدباقر (صلوات الله عليه) ميفرمايند:
«أيما مؤمن دمعت عيناه لقتل الحسين (صلوات الله عليه) دمعة حتي تسيل علي خده، بوأه الله بها غرفا في الجنة يسکنها أحقابا»؛ [2] .
هر مؤمني که چشمانش اشک بريزد به خاطر شهادت [امام] حسين (صلوات الله عليه)، اشکي بر گونههايش جاري ميشود، خداوند به خاطر آن اشکها او را در غرفههاي بهشتي جاي ميدهد، که براي روزگاراني در آنجا ساکن باشد.
|