شهادت امام حسين (صلوات الله عليه) و اصحاب آن حضرت واقعهاي است که از أزل تا به أبد جانکاه و بينظير است، و از عالم ملکوت تا به عالم ملک را محزون و گريان کرده است، اما يکي از مهمترين شاخصهي آن حزن و اندوه، حرارتي است که در جان مؤمنان به وجود آورده است، و آثاري بر آن به نص أحاديث شريفه نهاده شده است. که قبل از پرداختن به آثار و فوايد حزن و اندوه و گريه بر آن حضرت به نکاتي بايد توجه نمود.
نکته اول: تمام کردارهايي که از انسان سر ميزند به حسب اراده و نيت قلبي است. مگر آنچه که از روي سهو و غفلت باشد، که احکام ويژهي خود را دارد. و ارزش و قيمت عمل به نيت و قصد است، که اگر نيت و اراده نوراني باشد آن عمل هم نوراني است، و آثار نوري دارد، و اگر قصد و نيت ظلماني باشد عمل نيز - ولو خود عمل نيکو و زيبا باشد - ظلماني و تاريک است، و از همين روي گفتهاند: «روح عمل و جان رفتار و کردارها، نيت است» و نيت در حقيقت جاني است که انسان در کارهايش ميدمد، که حضرت رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
«انما الأعمال بالنيات و لکل امرء ما نوي»؛ [1] .
همانا کردارها بر اساس نيتها است، و هر چه را انسان قصد کند همان از او است.
نکتهي دوم: حضور قلب است، يعني اينکه در هنگام عمل آن قصد نوراني که منشأ عمل شده، استمرار داشته باشد و توجه به آن جهتي که عمل براي آن انجام ميشود، ادامه يابد به ديگر بيان: در هنگامي که کاري را انجام ميدهد از آن جهت غفلت نکند، بلکه تمرکز فکري را از دست ندهد، که حضور قلب، و تمرکز فکري يکي از پايههاي اصلي ثمربخشي اعمال و کردار انسان است. مثلا اگر در عزاخانه حضرت سيدالشهداء (صلوات الله عليه) به قصد تقرب به
[ صفحه 228]
درگاه الهي و آن بزرگوار شرکت کرده و حالت حزن و اندوه و گريه براي او به وجود آمده، از اين نيت برگشت نداشته باشد، که به مجرد غفلت و پراکندگي ذهن آن حالت از دست ميرود. بنابراين همه همت را بايد به کار گرفت تا ذهن از توجه به ساحت مقدس حضرتش رويگردان نشود و همه تلاش بايد به سوي آن «نورالأنوار» نشانه رود، تا روح مستعد، نوراني شود.
اين دو نکته، يعني نيت و قصد نوراني و تمرکز و حضور قلب در هر کاري و به ويژه در عزاداري بر حضرت اباعبدالله الحسين (صلوات الله عليه) ثمرات و ميوههاي خوشرنگ و خوشطعم و عالي به بار ميآورد. و تا قلب متوجه آن نور عظمت الهي نشود محال است که حالت حزن در قلب ايجاد شود، و اشک از چشمان سرازير شود. بنابراين مهمترين رکن در عزاي او حضور قلب است، و بايد جان را به سوي کربلا روان داشت و آن را در فضاي روز عاشورا به پرواز درآورد. و اگر چنين شد. قلب که متوجه کوي حسيني است سه حالت براي او پديد ميآيد. 1. حزن و اندوه 2. وجع قلب، دل انسان به درد ميآيد که در روايات از آن گاهي «وجع القلب» تعبير کردهاند 3. «حرارة في قلوب المؤمنين».
|