آنچه بيان شد، بيانگر لزوم و ضرورت وجود امام معصوم (صلوات الله عليه) در هر عصر بود، اما آنچه که وظيفه شيعيان است، «معرفت» نسبت به امام معصوم است، به ديگر سخن: علم و آگاهي داشتن به لزوم وجود امام کافي نيست، و مسأله به همين جا ختم نميشود بلکه براي طي طريق و سلوک و رسيدن به حضرت دوست، بايد علاوه بر اعتقاد به وجود امام، «معرفت» امام معصوم نيز حاصل گردد.
آنچه در روايات بحث امامت بر روي آن بسيار تأکيد شده، واژهي «معرفت» است، چنانچه در کلام حضرت امام حسين (صلوات الله عليه) که پيش از اين گذشت ملاحظه فرموديد که امام فرمود: «ما خلق العباد الا ليعرفوه، فاذا عرفوه عبدوه» و آن صحابي تيزهوش و نکتهسنج پرسيد:
[ صفحه 42]
«ما معرفة الله؟» و امام معصوم (صلوات الله عليه) در جواب فرمودند: «معرفة أهل کل زمان امامهم الذي يجب عليهم طاعته».
بنابراين هدف از آفرينش آفريدگان، «معرفت» به ساحت قدس آن بزرگواران ميباشد، و اين وظيفه از روايات بسياري که در کتابهاي حديثي نقل شده استفاده ميشود که در ذيل به چند نمونه از آن اشاره ميکنيم:
«اعرف امامک، فانک اذا عرفت لم يضرک تقدم هذا الأمر أو تأخر»؛ [1] .
امام خويش را بشناس آن زمان که او را شناختي، عقب و جلو افتادن (ظهور) و امر ولايت تو را ضرر نميزند.
حارث بن مغيره ميگويد به امام صادق (صلوات الله عليه) عرض کردم اين حديث:
«من مات لا يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية»؛
اگر کسي بميرد، در حالي که به امام عصر و روزگار خود معرفت نداشته باشد، مردنش، مردن زمان جاهليت است. از ناحيهي مقدسهي حضرت رسول صلي الله عليه و آله صادر شده است؟»
امام در جواب فرمودند:
«نعم»؛ بله، اين کلام از گفتارهاي آن بزرگوار است.
حارث بن مغيرة پرسش زيبايي ميکند که، مراد از اين «جاهليت» که در کلام جد بزرگوار شما به کار رفته کدام جاهليت است؟ «جاهلية جهلاء أو جاهلية لا يعرف امامه» «جاهليت جهلاء» يا «جاهليت بيمعرفتي به امام زمان؟» حضرت در جواب ميفرمايند:
«جاهلية کفر و نفاق و ضلال»؛ [2] .
اين جاهليت، جاهليت کفر و نفاق و ضلالت است.
[ صفحه 43]
|