راز آن همه عظمت را ميتوان در اين خطبه که حضرت ثامنالائمه (صلوات الله عليهم) از جد بزرگوارشان حضرت مولي (صلوات الله عليه) نقل ميکنند يافت. در روز عيد غدير شماري از ياران خاص امام هشتم (صلوات الله عليه) براي افطار در نزد او حاضر بودند. حضرت در فضايل روز غدير گفتگو ميفرمودند، تا سخن رسيد به آنجا که آن بزرگواران از پدر بزرگوارشان و ايشان از پدر بزرگوارشان تا حضرت امام حسين (صلوات الله عليه) که فرمودند: در سالي روز عيد غدير با
[ صفحه 212]
روز جمعه مصادف شد. در آن روز پدر بزرگوارشان حضرت مولي (صلوات الله عليه) منبر رفته و خطبهاي مفصل خواندند. که يکي از فرازهاي آن چنين است:
«و أشهد أن محمدا عبده و رسوله استخلصه في القدم علي سائر الأمم علي علم منه انفرد من التشاکل و التماثل من أبناء الجنس، و انتجبه امرا و ناهيا عنه، أقامه في سائر عالمه في الأداء مقامه... ان الله اختص لنفسه بعد نبيه صلي الله عليه و آله من بريته خاصة علاهم بتعليته و سمابهم الي رتبته...»؛ [1] .
و گواهي ميدهم که محمد صلي الله عليه و آله بنده خدا و رسول او است که او را از بين همه امتها براي خود برگزيده چون ميدانست که حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله در بين همنوعان خود يگانه است، و او را براي امر و نهي از طرف خود [بر عالم] از جانب خود برگزيد. و او را در بين جهانيان در مقام خود جايگزين کرد تا از طرف او کارهاي جهانيان را برآورد. و همانا خداوند متعال از ميان آفريدههايش عدهاي خاص (آل پيامبر (صلوات الله عليهم)) را ويژه خود ساخت. بعد از پيامبرش صلي الله عليه و آله، و آنها را به بزرگي خود بزرگ کرد، و آنها را به رتبهاش بالا برد....
روشن است آن که را خداوند در عالم هستي در مقام خود مقيم ميکند، در اذن دخول حرم امامان معصوم (صلوات الله عليهم) ميخوانيم: «... الحمدلله الذي من علينا بحکام يقومون مقامه لو کان حاضرا في المکان...» [2] کسي است که مظهر صفات الهي باشد، و تمام صفات الهي در او جلوه کرده باشد. و از اين روي تمام هستي - از عرش تا فرش - همه به آن نورالأنوار متوجه هستند و از او مدد ميگيرند، و از او اطاعت ميکنند، که:
«نحن وجه الله الذي يتوجه به الناس اليه تعالي»؛ [3] .
ما وجه خداييم که همهي مردمان براي روي به خدا آوردن بدان توجه ميکنند.
و همه به او محتاجند و او از همه بينياز، و تنها نيازمند خداي سبحان است. بلکه هر چيزي به عالم ميرسد از وجود مقدس آن سرور است. چرا که مظهر اسماء است و يکي از
[ صفحه 213]
اسماء الهي «الغني» است که از همه بينياز است و همه به او نيازمند، لکن فرق در اين است که الله جل جلاله «غني بالذات» است و حضرت رسول خدا صلي الله عليه و آله «غني» است به سبب عطاي خداوند.
تمام صفاتي که براي حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه و آله است براي ائمه معصومين (صلوات الله عليهم) هست به جز نبوت، لذا حضرت مولي علي (صلوات الله عليه) در ادامه کلام مبارکشان فرمودند:
«ان الله اختص لنفسه بعد نبيه من بريته خاصة علا هم بتعليته، و سما بهم الي رتبته».
و در اين زمان مقيم در عالم خلقت با همان اوصافي که براي خاتمالانبياء حضرت محمد صلي الله عليه و آله بيان شد غير از نبوت، وجود أقدس سيد العالمين، مولايمان حضرت حجة بن الحسن العسکري (صلوات الله عليه) ميباشند، و او است که همه روي به او، و او روي به سوي الله تبارک و تعالي دارد. هر کجا نوري و نورانيتي است از پرتو آن نورالأنوار و نور أعلي است که خود جلوهي نور اللهي است. و زبان حال بلکه زبان قال اهل بصيرت همه اين است که اي سيد عالمين و اي سرور مؤمنين اي حجة بن الحسن صلي الله عليک:
همه انوار ظاهر در مظاهر
ز مهر روي تابان تو باشد
ندارد بي تو، هستي هيچ چيزي
که جان جملهشان، جان تو باشد [4] .
چرا که «باب الله» اوست، و قبولي عبادت در گرو ولايت او، و بالا رفتن اعمال و دعاها، رهين امامت اوست، و اگر کسي را نورانيتي هست از پرتو نور اوست، که قوام عالم، تنها به اوست، و او گواه عالم و حجت خدا بر هستي است و همهي هستي، محضر او است، اما کو چشم بينا و گوش شنوا! آري:
اي از تو فتاده عالمي، در يم نور
در پيش تو درويش و توانگر همه عور
اي با همه در حديث و گوش همه کر
وي با همه در حضور و چشم همه کور [5] .
|