«فأنا بن علي لم اعجز عن مبارزة الأقران، و ما أشرکت بالله لمحة بصر، و ما خالفت رسول الله فيما أمر»؛
من پسر علي هستم که از هماوردي با امثال خود ناتوان نيستم، و به اندازه يک چشم بهم زدن به خداي متعال شرک نورزيدم و مخالفت دستورات رسول خدا صلي الله عليه و آله ننمودهام.
اينکه حضرت فرمودند: «فأنا بن علي» اشاره است به حلقه واسطه خود و ذات اقدس حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله علاوه بر اينکه همين فرزند حضرت علي بودن علت شهامت و شجاعت او است. اما ثمره و اثر آن پيوستگي هم در قلب آن حضرت ظهور نموده و هم در کردار او، اما اثر قلبي آن اينکه هميشه در طول عمر موحد بوده و همهي توجه قلبي او به حضرت حق جل جلاله بوده، لذا براي يک لحظه هم به شرک آلوده نشدهاند که «ما اشرکت بالله لمحة بصر» و اثر عملي اينکه در مدت عمرش يک نافرماني از دستورات حضرت نبي اکرم صلي الله عليه و آله از او صادر نشده است که: «ما خالفت رسول الله فيما أمر».
بنابراين وقتي در مدت عمر خود يک لحظه شرک به خدا نداشته و به اندازه يک چشم بر هم نهادن مخالفت فرمان رسول خدا ننموده، يعني به اندازه بر هم نهادن چشم، گناه مرتکب نشده است، يعني هر چه کرده و يا گفته و يا در قلب گذرانده همگي طاعت و بندگي خداوند متعال بوده است. اين همان عصمت قلبي و عملي است.
از همين روي استاد فقه و اصول و رجال، محقق سترگ، شيخ طه نجف قدس سره که همهي فقها در مقابل علم و تقواي او زانوي ادب بر زمين ميزنند در وصف آن حضرت ميفرمايد:
[ صفحه 202]
«او مقامش بلندتر از آن است که در اين مقاله از او ياد شود، بلکه مناسب است از او به هنگام ذکر ائمه معصومين (صلوات الله عليهم) سخن رود.» [1] .
دانشمند محقق و عالم موفق عبدالرزاق مقرم قدس سره در توضيح کلام استاد خود مرحوم آيت الله العظمي طه نجف ميفرمايد:
«همانگونه که مشاهده ميشود استاد نفرمود: «به هنگام ذکر بزرگواران خاندان وحي» بلکه فرموده: «به هنگام ذکر ائمه معصومين (صلوات الله عليهم)» و اين نيست مگر بيانگر اين امر که وي، قمر بنيهاشم (سلام الله عليه) را، در جمله اهل البيت (صلوات الله عليهم) و از آنان ميداند.
وي سپس ميگويد:
علامه ميرزا محمدعلي اردوبادي نظر استاد فقيه خود را تأييد کرده و در قصيده خود ميسرايد: (به جهت اختصار ترجمه آن قصيده در اينجا آورده ميشود.)
منزلت و شأن حضرت عباس (سلام الله عليه) که داناي به قرآن و آگاه به راه هدايت و علم و دين و منسوب به پنج تن آلعبا ميباشد بسي بالاتر از آن است که تيري پرتاب کند و به هدف برخورد نکند، و يا کرداري از او سرزند و آلوده به گناه باشد... اما گناهي از او سر نزده است، و نميگويم درباره او غير از آنچه استاد طه نجف دربارهي (امامان معصوم (صلوات الله عليهم) گفته است، بنابراين تمام کردارهايي که از او سر زد حجت است... [2] .
وي سپس چنين اظهارنظر کرده ميگويد:
اين نظريه در مورد حضرت اباالفضل (سلام الله عليه) را هيچ يک از علماي شيعه که اهل تحقيق و داراي افکار بلند بوده انکار نورزيده است. و ما از قصيدهي آية الله العظمي شيخ محمدحسين اصفهاني قدس سره... حقايق و ويژگيهايي از حضرات اباالفضل را شاهديم که او را به اوج عظمت و قدسي و معنويت، و به مراتب والاي عصمت ميرساند. [3] .
[ صفحه 203]
|