عصمت و تقوي هر دو مصونيت است، لکن در تقوي مصونيت قلبي از گناه به وسيله «نور ولايت» حاصل ميشود. و اما حفاظت از خطا و اشتباه در آن لحاظ نشده است به خلاف عصمت که علاوه بر مصونيت از گناه عمدي، همانطور که قبلا گفته شد حفاظت از خطا و اشتباه هم در آن لحاظ شده، چرا که صدور ظلمت و تاريکي از نور، چه عمدا و چه
[ صفحه 196]
سهوا محال است. بنابراين لازمهي ذات آن بزرگواران (صلوات الله عليهم) عصمت است همانگونه که مثلا لازمهي ذاتي نور، روشنايي و روشناييبخشي است. نه اينکه ملزم به ترک معصيت هستند.
|