عصمت و تقوي هر دو مصونيت است، لکن در تقوي مصونيت قلبي از گناه به وسيله «نور ولايت» حاصل مي‏شود. و اما حفاظت از خطا و اشتباه در آن لحاظ نشده است به خلاف عصمت که علاوه بر مصونيت از گناه عمدي، همانطور که قبلا گفته شد حفاظت از خطا و اشتباه هم در آن لحاظ شده، چرا که صدور ظلمت و تاريکي از نور، چه عمدا و چه [ صفحه 196] سهوا محال است. بنابراين لازمه‏ي ذات آن بزرگواران (صلوات الله عليهم) عصمت است همان‏گونه که مثلا لازمه‏ي ذاتي نور، روشنايي و روشنايي‏بخشي است. نه اينکه ملزم به ترک معصيت هستند.