پرسش: ممکن است کساني بگويند: عقل انسان هم ميتواند قلب را در مقابل گناه حفظ کند، چرا که عقل ميگويد: «فکر گناه، گناه قلبي است و...» بنابراين راه منحصر به ولايت نيست.
پاسخ: مطلب جالبي است، ولي مراد شما از اين عقل، چيست؟ اگر مقصودتان فکر معاش است، که اين قوه براي به دست آوردن زندگاني دنيا، ثروت، قدرت، رياست و... از هيچ گناهي فروگذاري نميکند. همانگونه که در معاويه بود و يا هر ثروتمند و قدرتمندي که شما بنگريد ميبينيد اين افراد براي زياد کردن اموال، و يا تحکيم پايههاي قدرت از هيچ حيله، مکر، قتل، غارت و... خودداري نميکنند.
و اگر نظر شما به «عقل نوري» است، فرمايش صحيح است ولي دانستيد وقتي اين عقل کارساز است که مؤيد به نور ولايت شود، پس آخرالامر مصونيت بخش قلب در مقابل گناه و چارهساز، «ولايت» است و الحمد لله رب العالمين.
عصمت: اين واژه به معناي «منع»، «وقايه» آمده است گفته ميشود.
«عصمه الطعام منعه من الجوع»؛ [1] .
عصمه الطعام يعني جلوگيري کرد غذا او را از گرسنه شدن.
و عرب به بند مشک که سقا بر دوش مياندازد «عصام» ميگويد، زيرا از افتادن مشک جلوگيري ميکند. [2] .
پس، عصمت يعني جلوگيري کردن از چيزي، بنابراين عصمت در حقيقت عبارت است از اينکه خداوند کسي را از مرتکب شدن اشتباه جلوگيري کند، و مانع از اشتباه کردن شود. و بر همين اساس در زيارت جامعه ميخوانيم:
«عصمکم الله من الزلل»؛ خداي تبارک و تعالي شما را از خطا و اشتباه منع کرد.
[ صفحه 195]
|