با توجه به آنچه گفته شد، معلوم شد که «نور» حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و نور حضرت علي مرتضي (صلوات الله عليه) يکي است، و گوهر و ذات حضرت علي شاه ولايت از گوهر وجودي و نوراني حضرت خاتمالانبياء صلي الله عليه و آله نشأت گرفته است. و از آنجا که حضرت اباالفضل العباس (سلام الله عليه) فرزند حضرت اميرالمؤمنين است، او هم از همان نور
[ صفحه 186]
محمدي صلي الله عليه و آله نشأت گرفته بنابراين حضرت عباس (سلام الله عليه) نيز شاخهاي نوراني از همان نور است. و از اين جا راز کلام حضرت عباس (سلام الله عليه) که فرمود: «أنا تحفة من نور ذاته» آشکار و هويدا ميشود.
چرا تحفه؟:
دانستيم که «تحفه» داراي معاني متعددي است، 1. ارمغان، 2. چيزي ارزنده و نفيس، 3. شگفتآور و... و اگر نيک بنگري در مييابي که همه اين ويژگيها در حضرت عباس (سلام الله عليه) جمع است، زيرا انصاف اين است که آن حضرت ارمغان و سوغات ارزشمندي از نور حضرت محمد صلي الله عليه و آله براي امت آن حضرت است.
بدين سبب ميبينيم هر کسي کوچکترين آشنايي با دين اسلام پيدا ميکند، مهمترين شخصيتي که بعد از امامان معصوم (صلوات الله عليهم) مييابد آن حضرت است، و به طور ناخودآگاه زبان به ستايش و عظمت او ميگشايد، و افتخاري ميشود براي تمامي مسلمانان تا آنجا که او مظهر شجاعت، و شهامت، درايت و در يک کلام مجسمه دين اسلام شناخته ميشود. علاوه بر اينکه هر که با هر مذهب و ديني به او روي ميآورد، حاجت روا برميگردد تا آنجا که در نزد تمام مذاهب اسلامي و غيراسلامي، بودا، مسيحيت و... بابالحوائج است.
و ارزنده و نفيس بودن ذات آن حضرت هم با اندک تأملي در فضايل و مناقب آن بزرگوار براي هر انساني با هر مشربي ظاهر و هويدا است، اگر کسي اهل علم است، تجلي علم را در وجود مقدس او مييابد، تشنه معرفت است او را ساقي معرفت ميداند، مرد مردانگي و فتوت است به خوبي در مييابد که اسوهي مردانگي او است، مردان شجاع در مقابل شجاعتش موري بيش نيستند، او هم زيبا است و هم با هيمنه، او مظهر و جايگاه جلال و جمال است، يعني وجود مقدس او بيانگر جلال و هيمنه و جلالت است و هم روشنگر جمال و زيبايي، و در يک کلام او هم جليل است و هم جميل، از اين روي او «انسان کامل» است.
[ صفحه 187]
|