فداي همت و مهر و وفاي تو عباس
که قد هر الفي پيش قامتت نون شد. [1] .
يکي از مسائل حياتي نظام سياسي اجتماعي اسلام، عهد و عقد و پيمان و وفاي به آن است [2] شهيد محراب اميرمؤمنان امام علي عليهالسلام به مالک اشتر ميفرمايد:
فانه ليس من فرائض الله شيء الناس اشد عليه اجتماعا مع تفرق اهوائهم و تشتت آرائهم من تعظيم الوفاء بالعهود [3] .
در ميان واجبات الهي هيچ موضوعي همانند وفاي به عهد در ميان مردم جهان با تمام اختلافاتي که دارند، مورد اتفاق نيست.
بنابراين در آخرين سورهاي که بر پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم نازل شد [4] به همين جهت همين موقعيت خاص، تاکيد روي يک سلسله مفاهيم بنيادي و آخرين برنامههاي ديني و مسأله رهبري امت و جانشيني پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم شده است. که با مسأله لزوم وفا به عقد و ميثاق شروع شده است.
[ صفحه 55]
(يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود) [5] .
اي افراد با ايمان به عقدهاي خود وفا کنيد.
با توجه به اينکه (العقود) به اصطلاح «جمع محلي به الف و لام» است مفيد عموم ميباشد يعني آيهي شريفه، دليل بر لزوم وفا به تمام عقدها و پيمانها و ميثاقهاست. و يک مفهوم کاملا وسيعي را در بر ميگيرد که به تمام جنبههاي زندگي اعم از عقيده و عمل ناظر است، اگرچه فقهاء گرامي از اين آيه شريفه، يک قاعدهي فقهي را استفاده نمودهاند، ولي به آن معني نيست که شامل پيمان امام و مأموم نشود، بلکه اين آيه مفهوم وسيعي دارد که همهي قرارها خصوصا بيعت با امام زمان عليهالسلام را نيز شامل ميشود.
صادق آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم هم در پاسخ به سؤال از اين آيه شريفه «اي کساني که ايمان آوردهايد به قراردادها وفا کنيد» ميفرمايد: «مقصود همهي پيمانهاست» [6] .
هنگامي که هنگامهي کربلا را بازخواني ميکنيم، در مييابيم که واقعا در اين عالم هستي، هيچ کس باوفاتر از ياران امام حسين عليهالسلام نيست [7] .
[ صفحه 56]
زيرا امام حسين عليهالسلام از پوشش شب بهره جست و بيعت خويش را از آنان برداشت [8] اما آنها (مسلم بن عوسجه، زهير، فرزندان مسلم و ديگران) سخن از مروت و وفا گفتند. در اين ميان سخنان ميرصدق و وفا حضرت ابوالفضل عليهالسلام که از لحاظ زمان و کيفيت رتبهي ممتاز دارد، همواره بر پيشاني تاريخ ميدرخشد.
سيد ابنطاووس در لهوف ميگويد: «اولين کسي که به ايراد سخن پرداخت حضرت عباس عليهالسلام بود او فرمود: آيا تو را رها کرده و تنها بگذاريم و برويم و بخواهيم که پس از تو زنده بمانيم؟
لا ارنا الله ذلک ابدا؛ خداوند هرگز چنين چيزي را براي ما نخواهد. [9] .
وقتي سخنان امير وفا به پايان رسيد، به دنبال آن، ياران امام حسين عليهالسلام يک صدا همين سخن را گفتند [10] .
شبي پروانه سوزان، به شمع انجمن گفتا:
چه ميشد تا هزاران جان، به قربان تو ميکردم
جلوهاي ديگر از وفاي قمر بنيهاشم عليهالسلام وفا به عهدي است که با پدر بزرگوارش اميرمؤمنان عليهالسلام بسته بود زماني که اميرمؤمنان حضرت علي عليهالسلام در بستر شهادت بود، حضرت عباس عليهالسلام را به حضور طلبيده و به سينه چسبانيده و فرمود:
پسرم! به زودي در روز قيامت به وسيلهي تو چشمم روشن ميگردد، هر گاه روز عاشورا فرارسيد و بر شريعه وارد شدي،
[ صفحه 57]
مبادا از آب بنوشي در حالي که برادرت تشنه است. [11] .
او نيز باوفاي تمام، امان نامه دشمن را نپذيرفت و با لب تشنه، و بدني قطعه قطعه، جانش را تقديم امام زمانش عليهالسلام نمود. لذا زائر در زيارت به اين مقام شهادت داده و اعتراف نموده و از خداوند متعال اين چنين ميخواهد:
فجزاک الله افضل الجزاء... ممن وفي ببيعته و استجاب له دعوته و اطاع ولاة امره؛ [12] .
خداوند متعال به شما بهترين، بيشترين، زيادترين و کاملترين پاداشي را عطا کند، از کساني که وفاي به عهد، اجابت دعوت و اطاعت ولي امر را کرده است.
بنده صالح خداوندي
زان شرف دادهات خدا عباس
به امام زمان خود بردي
تو وفا را به انتها عباس [13] .
عملکرد حضرت ابوالفضل العباس عليهالسلام در آن زمان، دست مايه براي عمل در تمام زمانهاست با توجه به وفاي دلاور دشت کربلا حضرت ابوالفضل عليهالسلام وظيفهي شيعيان در اين زمان در برابر امام زمان عليهالسلام رخ ميگشايد ما که با امام مهدي عليهالسلام عهد بستهايم که جان و مال و خويشان و همهي آنچه که خداوند به ما ارزاني داشته فدايش کنيم
[ صفحه 58]
و به پايش بريزيم، پس بايد مانند عباس عليهالسلام باشيم.
در زيارت حضرت صاحبالامر عليهالسلام ميگوئيم:
بين يديک مترقبا فابذل نفسي و مالي و ولدي و اهلي و جميع ما خولني ربي بين يديک و التصرف بين امرک و نهيک؛ [14] .
اين عهد و پيمان من به درگاه و نزد شماست که در رکاب شما با بذل جان و مال و فرزندان و خانواده و همه آنچه را که پروردگارم به من عطا کرده نثار کنم.
|