بندگي کن تا که سلطانت کنند
تن رها کن تا همه جانت کنند
عبادت يعني به کار بستن مخلصانهي اعضاء و جوارح در راه اطاعت و بندگي حضرت حق، و نشانههاي آن عبارت است از زردي چهره، پينهي پيشاني، ذوب شدن، خضاب خونين، قطعه قطعه شدن و...
درباره نشانههاي عبادت قمر بنيهاشم آوردهاند: «و بين عينيه اثر السجود» اين پينه بستن بر چهرهي جواني سي و چهار ساله، حکايت از کثرت عبادات و تهجدات اوست. [1] .
ابوالفرج مينويسد: ميان دو چشمانش اثر سجده نمايان بود، چنانکه خداوند متعال ميفرمايد:
(سيماهم في وجوههم من اثر السجود) [2] .
بندگان مؤمن اثر سجده در سيما و چهره خود دارند.
لذا امام جعفر صادق عليهالسلام در زيارت مخصوص ابوالفضل عليهالسلام اولين لقبي که نشانگر همين حقيقت است را يادآور ميشوند.
السلام عليک ايها العبد الصالح: سلام بر تو اي بندهي شايسته
امام کاظم عليهالسلام نيز درباره آخرين حجت الهي عليهالسلام ميفرمايد:
«يعتوره مع سمرته صفرة من سهر الليل بابي من ليله يرعي النجوم ساجدا و راکعا» : بر اثر تهجد و شب زندهداري
[ صفحه 38]
رنگش به زردي متمايل است. پدرم فداي کسي باد که در طول شب در حال سجده و رکوع، تماشاگر طلوع و غروب ستارگان است. [3] .
و امام رضا عليهالسلام در اين خصوص ميفرمايد: «يکون... اعبد الناس» او عابدترين مردمان است. [4] .
غرض از ذکر اين مسئله اين است که: راه پيوند با «عبد صالح» حضرت ابوالفضل عليهالسلام و «ابوصالح» حضرت مهدي عليهالسلام و جلب عنايت آنان عبادت، بندگي و پرستش خداوند متعال است. هر کس بخواهد از راه غير دين، بيتقوايي، سبک شمردن نماز و کوتاهي در عبادت در مسير مهدويت گام بردارد به مقصد نميرسد. در نماز امام زمان عليهالسلام، صد بار (اياک نعبد و اياک نستعين) بايد گفته شود. يعني اين مسير، راه نماز است و در اين نماز صدبار بايد گفته شود: «خدايا فقط تو را ميپرستم»
همچنين آيتالله وحيد خراساني يکي از راههاي بهرهمند شدن از امام زمان عليهالسلام را در اين زمان تزکيهي فکري، اعمال صالح و داشتن ورع و تقوي ذکر ميکنند. [5] .
[ صفحه 41]
|