بندگي کن تا که سلطانت کنند تن رها کن تا همه جانت کنند عبادت يعني به کار بستن مخلصانه‏ي اعضاء و جوارح در راه اطاعت و بندگي حضرت حق، و نشانه‏هاي آن عبارت است از زردي چهره، پينه‏ي پيشاني، ذوب شدن، خضاب خونين، قطعه قطعه شدن و... درباره نشانه‏هاي عبادت قمر بني‏هاشم آورده‏اند: «و بين عينيه اثر السجود» اين پينه بستن بر چهره‏ي جواني سي و چهار ساله، حکايت از کثرت عبادات و تهجدات اوست. [1] . ابوالفرج مي‏نويسد: ميان دو چشمانش اثر سجده نمايان بود، چنانکه خداوند متعال مي‏فرمايد: (سيماهم في وجوههم من اثر السجود) [2] . بندگان مؤمن اثر سجده در سيما و چهره خود دارند. لذا امام جعفر صادق عليه‏السلام در زيارت مخصوص ابوالفضل عليه‏السلام اولين لقبي که نشانگر همين حقيقت است را يادآور مي‏شوند. السلام عليک ايها العبد الصالح: سلام بر تو اي بنده‏ي شايسته‏ امام کاظم عليه‏السلام نيز درباره آخرين حجت الهي عليه‏السلام مي‏فرمايد: «يعتوره مع سمرته صفرة من سهر الليل بابي من ليله يرعي النجوم ساجدا و راکعا» : بر اثر تهجد و شب زنده‏داري [ صفحه 38] رنگش به زردي متمايل است. پدرم فداي کسي باد که در طول شب در حال سجده و رکوع، تماشاگر طلوع و غروب ستارگان است. [3] . و امام رضا عليه‏السلام در اين خصوص مي‏فرمايد: «يکون... اعبد الناس» او عابدترين مردمان است. [4] . غرض از ذکر اين مسئله اين است که: راه پيوند با «عبد صالح» حضرت ابوالفضل عليه‏السلام و «ابوصالح» حضرت مهدي عليه‏السلام و جلب عنايت آنان عبادت، بندگي و پرستش خداوند متعال است. هر کس بخواهد از راه غير دين، بي‏تقوايي، سبک شمردن نماز و کوتاهي در عبادت در مسير مهدويت گام بردارد به مقصد نمي‏رسد. در نماز امام زمان عليه‏السلام، صد بار (اياک نعبد و اياک نستعين) بايد گفته شود. يعني اين مسير، راه نماز است و در اين نماز صدبار بايد گفته شود: «خدايا فقط تو را مي‏پرستم» همچنين آيت‏الله وحيد خراساني يکي از راههاي بهره‏مند شدن از امام زمان عليه‏السلام را در اين زمان تزکيه‏ي فکري، اعمال صالح و داشتن ورع و تقوي ذکر مي‏کنند. [5] . [ صفحه 41]

[1] زندگاني حضرت ابوالفضل عليه‏السلام، عطايي خراساني، ص 85. [2] فتح، 29. [3] فلاح السائل، ص 200، بحار، ج 86، ص 81. [4] روزگار رهايي، ج 1، ص 32. [5] ر.ک: به ياد آخرين خليفه... ص 74.