آنچه اسلام به آن ارج نهاده و شرط اساسي ازدواج و همسرگزيني قرار داده «دين» و ايمان به خدا است. براي اينکه معلوم شود، چرا دين بهترين است، از خود امام علي عليه‏السلام که برادرش عقيل را به انتخاب بهترين همسر مأمور کرده، سخناني را نقل مي‏کنيم. 1- «الدين نور»؛ دين نور است. 2- «الدين يصد عن المحارم»؛ دين انسان را از حرامها بازمي‏دارد. 3- «من رزق الدين فقد رزق خير الدنيا و الاخرة»؛ کسي که دين روزي او شده به تحقيق خير دنيا و آخرت روزي‏اش گشته است. 4- «لا يغتبط بمودة من لا دين له»؛ به دوستي که دين ندارد شادماني نمي‏شود. دوستي و مودت کسي پايدار است که ديندار باشد بنابراين بر دوستي بي‏دين اعتباري نيست پس بر امر بي‏اعتبار نبايد شادماني کرد و بر دوستي زوال‏پذير نبايد خوشحال بود. مرد يا زن بي‏دين، که دنيا هدفشان و رسيدن به مال و منال مقصودشان هست اگر با هم ازدواج کنند، دوستي پايدار نخواهند داشت و در جهان امروز که کعبه آمال اکثر مردم دنياست، ازدواج کم و طلاق بسيار است در صورتي که خداوند مي‏فرمايد: و من اياته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا اليها و جعل بينکم مودة و رحمة ان في ذلک لايات لقوم يتفکرون» [1] . [ صفحه 22] از نشانه‏هاي اوست اينکه از جنس خودتان براي شما جفتاني آفريد تا به وجود آنها آرامش يابيد و بين شما دوستي و مهرباني قرار داد. همانا در اين امور آيتهاست براي گروهي که مي‏انديشند. فقط دين و ايمان به خداست که مودت و رحمت هميشگي را بين زن و شوهر بوجود مي‏آورد و اعتماد اين دو را به همديگر زياد مي‏کند و سرور و شادي را در خانواده س?ب مي‏شود. خلاصه بايد گفت: بعثت پيامبران، در طول تاريخ بشري، براي استقرار دين در دلهاي مردمان بوده است. پس در اين مختصر نمي‏توان مزاياي دينداري و زيانهاي بي‏ديني را برشمرد. اما آنچه تذکرش در اينجا لازم است، اين است که تجربه نشان داده و تاريخ گواهي کرده که بذر دين در دلهايي نيکو روييده، که از اصالت و نجابت خانوادگي و اصيل بودن نسب برخوردار بوده‏اند. مثلا از کوثر محمد صلي الله عليه و آله و سلم فاطمه زهرا عليهاالسلام حسنين عليهماالسلام به دنيا آمده‏اند ولي در مزبله ابوسفيان که هند جگرخوار همسرش بوده معاويه و از او يزيد پليد روييده‏اند و اين شجره خبيثه، بر جهان بشري آنقدر بلا و مصيبت وارد کرده‏اند که وجدانهاي بيدار از بازگو کردن حتي شمه‏اي از آنها شرمسار است. پس در انتخاب همسر، بايد از منبت سوء و رويشگاه بد پرهيز کرد و قرارگاه نطفه را نيکو انتخاب نمود. علي عليه‏السلام که آينده را به روشني گذشته و حال مي‏ديد، با ازدواج با ام‏البنين، فرزنداني را تدارک ديد که دوستدار حق بودند و دشمنان باطل و تاريخ نشان داد که چنان شد که او مي‏خواست. اکنون مناسب است که به اصالت نسب ام‏البنين هر چند به اختصار اشاره کنيم تا اين بانوي بزرگوار را بهتر بشناسيم. [ صفحه 23]

[1] روم - 21.