در اسلام گناهي بزرگتر از شرک وجود ندارد، زيرا خداوند ميفرمايد: «ان الشرک لظلم عظيم» از اين جهت هر خواسته و عملي که از انسان سر
[ صفحه 124]
بزند که مستلزم توجه به غير خدا باشد، شرک و گناه بزرگ است.
مسلمان بايد روي دل به خدا داشته باشد و همه چيز را از آن او بداند و خواستههايش را هم از او بخواهد زيرا خداوند خود فرموده: «ادعوني استجب لکم» [1] ، مرا بخوانيد تا به شما پاسخ دهم.
اسلام دين توحيد و يکتاپرستي است و با هيچ نوع شرکي هر چند بسيار خفي و ناچيز باشد سر آشتي ندارد. مسلمان بايد تا واپسين لحظات مرگ مانند امام حسين عليهالسلام و ابوالفضل العباس عليهالسلام به ياد خدا باشد و فقط از او ياري و کمک بخواهد. از اين رو اگر کسي حتي پيامبران و امامان را که درود خداوند بر آنان باد در کار خدا مؤثر بداند، مشرک و گناهکار خواهد بود.
به يقين علل عقب ماندگي جوامع اسلامي و وجود اختلاف و تفرقه بين آنان، شکسته شدن ارکان توحيد کلمه است و با نيروي يکتاپرستي در برابر هجوم الحاد، ميتوان ايستادگي کرد. اما دوري از خدا و آلوده شدن به شرک و مؤثر دانستن اين و آن، و پناه بردن به زورمندان که متأسفانه حاکمان خدانشناس اکثر کشورهاي اسلامي به قدرتهاي شيطاني امروز جهان متوسل شده و يا ميشوند بزرگترين بلا و مصيبت، پستي و ذلت را براي ملتها ببار آورده است و تنها راه نجات از اين ورطه هولناک به خدا پناه بردند و تنها او را در سرنوشت خويش مؤثر دانستن است.
مسلمان بايد باورش باشد که «لا موثر في الوجود الا الله» بنابراين مؤثر دانستن هر چيزي غير از خدا در سرنوشت انسان، شرک خواهد بود و شرک هم «ظلم عظيم» است.
حال بايد ديد، توسل به معصومين عليهالسلام تا چه حدي مجاز و در چه
[ صفحه 125]
حدي شرک است. براي روشن شدن اين موضوع مثالي ميآوريم. آدمي براي انجام کارهاي روزانه، مراجعات مکرر به اشخاص دارد، مثلا به وسيله ميوه فروش نيازش را به ميوه برطرف ميسازد و با مراجعه به خياط لباس خود را تهيه ميکند و از فروشندگان لوازم خانگي وسايل خانهاش را ميخرد... و در هيچيک از اين اعمال که محتاج انجام ميدهد شرک نيست بلکه اگر اين امور «قربة الي الله» انجام شود، اجر و ثواب فراواني نيز نصيب آن نيازمند خواهد شد. [2] .
خلاصه، کارها و خواستههايي که عادي و طبيعي انجام ميپذيرد و کسي يا چيزي را در کار خدا شريک نميسازد شرک محسوب نميشود و اگر جز اين باشد شرک خواهد بود، حال ببينيم توسل به پيامبر و امامان و ابوالفضل العباس عليهمالسلام در رديف کداميک از دو نوع مذکور قرار ميگيرد؟
براي اينکه اين مسأله مهم که برخي شرک ميشمارند و به همين جهت به شيعيان اعتراض ميکنند و گاهي قتل آنان را واجب ميشمارند و بسا بيگناهاني که در اين راه و به علت تعصبات بيجا و کور به شهادت رسيدهاند مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد به شرح زير ميپردازيم.
|