از آنجا که حضرت عباس عليهالسلام از مصاديق روشن اين آيه شريفه است که دربارهي خانههاي مردان بزرگ و برخاستگان از مراکز وحي، ميفرمايد:
في بيوت اذن الله ان ترفع و يذکر فيها اسمه؛
اين چراغ پر فروغ در خانههايي قرار دارد که خداوند اذن فرموده ديوارهاي آن را بالا برند، خانههايي که نام خدا در آنها برده ميشود. [1] .
خواست خداوند، بر آن تعلق گرفت که مرقد مطهر عباس عليهالسلام همچون مرقد برجستگاني چون اميرمؤمنان علي عليهالسلام و امام حسين عليهالسلام، برافراشته گردد، و به صورت بارگاه ملکوتي نوراني، فضاي آسمان را منور کند، مؤمنان بر اين فکر افتادند به پاس ايثار و فداکاريهاي بينظير عباس عليهالسلام در راه دين و حمايت از امام زمانش، با شکوهمند ساختن مرقد شريفش، به قدر توان خود از او قدرداني کنند. که اينک به صورت يک پايگاه بزرگ مذهبي، و روحاني
[ صفحه 210]
و ملکوتي درآمده، و چون ماه درخشنده در سيارهي زمين ميدرخشد.
کاوشگران و تاريخ نويسان، سير تاريخي بناي مرقد آن حضرت را چنين نوشتهاند:
از بعضي از احاديث و تاريخ فهميده ميشود که مرقد مطهر حضرت عباس عليهالسلام در عصر امويان و در عصر امام صادق عليهالسلام داراي ساختمان و درگاه بوده است، مثلا در مورد زيارت نامهاش، روايت شده، امام صادق عليهالسلام به ابوحمزهي ثمالي فرمود:
اذا اردت زيارة قبر العباس بن علي، و هو علي شط الفرات، فقف علي باب السقيفة فقل سلام الله و ملائکته المقربين...؛
هنگامي که ارادهي زيارت مرقد حضرت عباس بن علي عليهالسلام که در کنار شط فرات قرار گرفته نمودي، در کنار در سقيفه بايست و چنين بگو: «سلام خدا و فرشتگان مقربش... تا آخر زيارت. [2] .
لازم به تذکر است که در خصوص مرقد مطهر حضرت عباس عليهالسلام قبيلهي بنيکلاب (که امالبنين عليهاالسلام مادر آن حضرت از آن قبيله بود) و بنياسد، و قبايل ديگر نيز به سبب نسبتي که با آن حضرت داشتند، با بناي ساختمان بر روي مرقد آن حضرت، مخالفت نميکردند، بلکه باني آن بودند، و دشمنان به خاطر وساطت آنها، جلوگيري نمينمودند.
[ صفحه 211]
به هر حال بنياسد که از شيعيان و علاقمندان خاندان رسالت بودند و در روستاي غاضريه نزديک کربلا، سکونت داشتند، نخستين کساني بودند که مرقد آن حضرت را به صورت اوليه ساختند، و علامتي نهادند که آثار آن باقي ماند.
پس از اين مرحله عمارتهايي بود که بر روي مرقد مطهر حضرت عباس عليهالسلام در طول قرن اول تاکنون ساخته شده، که به طور خلاصه، چنين است:
1- عمارت اول؛ در سال 66 هجري قمري، پس از پيروزي مختار بر دشمنان، او به آبادسازي کربلا، از جمله مرقد مطهر حضرت عباس عليهالسلام پرداخت، ولي در سال 170، به دستور هارونالرشيد (پنجمين طاغوت عباسي) آن را ويران کردند.
2- عمارت دوم؛ شيعيان و علاقمندان به خاندان رسالت در عصر خلافت مأمون (هفتمين خليفه عباسي) عمارت دوم را در سال 198 هـ ق بر روي مرقد مطهر حضرت عباس عليهالسلام ساختند.
ولي وقتي که متوکل (دهمين طاغوت بيرحم عباسي) در سال 232 هـ ق روي کار آمد، دستور داد ساختمان مرقد منور امام حسين عليهالسلام و حضرت عباس عليهالسلام را ويران کردند، و زمين آن را شخم زدند.
3- عمارت سوم؛ در سال 247 هـ ق در عصر خلافت «الممنتصر» (يازدهمين خليفه عباسي) رخ داد، او از شيعيان بود، و پدرش متوکل را کشت، و نسبت به خاندان نبوت خوش رفتاري ميکرد، به بازسازي
[ صفحه 212]
و نوسازي مرقد مطهر حضرت عباس عليهالسلام اقدام نمود.
4- عمارت چهارم؛ در سال 367 هـ ق عضدالدوله ديلمي، يکي از فرمان روايان سلسلهي آلبويه (ديلميان) که نقش به سزايي در نوسازي آرامگاه خاندان رسالت، در سرزمين عراق داشت، بارگاه باشکوهي روي مرقد منور حضرت عباس عليهالسلام ساخت، که مدت ساخت آن از سال 367 تا سال 372 هـ ق طول کشيد. [3] .
5- نوسازي و بهسازي پنجم؛ در عصر جلايريان بود، سلطان اويس فرزند شيخ حسن ايلکاني در سال 740، به تعميرات و نوسازي وسيعي در مرقد حضرت عباس عليهالسلام اقدام نمود، که اين نوسازي وسيع در عصر فرزندش سلطان احمد، در سال 786 به پايان رسيد.
6- نوسازي و بهسازي ششم؛ در عصر صفويه، شاه اسماعيل صفوي، اولين پادشاه صفوي در سال 914 هـ ق وارد کربلا شد و به تعمير و نوسازي وسيع آستان مقدس حضرت عباس عليهالسلام دستور داد، دوازده قنديل طلاي خالص به نام دوازده امام عليهالسلام به حرم آن حضرت اهدا کرد، همهي فضاي حرم، و رواقها را با فرشهاي ابريشمي گرانبهاي اصفهان، مفروش نمود... و همچنين به دستور او، گنبد بارگاه ملکوتي حضرت عباس عليهالسلام را کاشيکاري نمودند که اين
[ صفحه 213]
کاشيکاري تا سال 1302 باقي بود. [4] .
7- نوسازي در عصر نادرشاه؛ در سال 1153 [5] نادرشاه افشار، هداياي زيادي براي نوسازي حرم حضرت عباس عليهالسلام فرستاد، که با آن تعميرات وسيعي در آنجا انجام شد.
وهابيان جنايتکار در 18 ذيالحجه سال 1216 که وحشيانه به کربلا هجوم آوردند به تخريب اماکن مقدسه از جمله بارگاه ملکوتي حضرت عباس عليهالسلام پرداختند، و همهي اشياء قيمتي و طلاهاي آنجا را تاراج نموده و به يغما بردند.
8- نوسازي درعصر قاجاريه؛ فتحعلي شاه قاجار (دومين پادشاه قاجاريه) با تبليغات مرجع وقت آيت الله شيخ جعفر کبير (کاشف الغطا، متوفي 1228 هـ ق) با کمک مردم ايران که همواره از علاقمندان محکم خاندان عصمت هستند، براي بازسازي تعمير اماکن مقدسه عتبات، پس از تخريب وهابيان منحرف و جنايتکار، اقدامي وسيع کرده و کمکهاي بسيار نمود، و اين تعميرات و بهسازيها در عصر ناصرالدين شاه (چهارمين شاه قاجاريه) نيز ادامه يافت. [6] .
علامه سيد عبدالرزاق مقرم در کتاب العباس عليهالسلام مينويسد:
[ صفحه 214]
«فتحعلي شاه گنبد مرقد مطهر امام حسين عليهالسلام را با قطعات طلا پوشانيد، و گنبد مرقد منور حضرت عباس عليهالسلام را کاشي و ميناکاري نمود.»
در سال 1375 هـ ق (سال 1334 و 1335 شمسي) متوليان امور و خدام حرم حضرت عباس عليهالسلام، تصميم گرفتند از هدايا و نذورات جمع شده، گنبد نوراني مرقد حضرت عباس عليهالسلام را با طلا بپوشانند، و اين کار به احسن وجه انجام شد.
|