با نگاهي به سخنان آسماني معصومان عليهمالسلام و گذري بر آثار سيرهنويسان درمييابيم که امام حسين عليهالسلام پيکر پاک اصحاب باوفاي خود را از ميدان کارزار خارج ميساخت و به خيمهي دارالحرب منتقل ميکرد. برخي از آنان را چون قاسم خود به خيمهها ميبرد و بعضي ديگر را به دستور حضرت جابهجا ميکردند. [1] .
[ صفحه 87]
از سوي ديگر، بدون هيچ ترديدي، بدن مطهر عباس را به خيمه منتقل نکرد و آن پيکر را در شهادتگاه خود بر زمين باقي گذارد. محلي که اينک حدود سيصد متر از حائر حسيني فاصله داشته، صحن و سراي حضرت ابوالفضل عليهالسلام در آن قرار دارد.
آن برخورد عاطفي با شهداي در خون غلتيده و باقي گذاردن پيکر عباس در شهادتگاه موجب سخنان گوناگون ژرف انديشان و محققان شده است. پارهاي وضع دلخراش بدن و شدت جراحات آن را سبب ناتواني امام در انتقال آن به عقب ميدان دانستهاند. [2] عدهاي خواست ابوالفضل عليهالسلام را دليل اين امر شمردهاند، در نظر اين گروه وعدهي آب عباس عليهالسلام به کودکان به ويژه سکينه و ناتوانياش در عمل به آن موجب شد تا چنين تقاضايي کند.
اما برخي از صاحب نظران اين سخنان را قابل جواب دانسته، دليل ديگري براي اين عمل امام عليهالسلام بيان ميکنند. اينان بر اين باورند که امام حسين عليهالسلام با نگرش از بلنداي بصيرت و آينده نگري، بر آن بود تا عظمت مقام و گسترهي شخصيت عباس در طول تاريخ و براي فردا و فرداييان درخشانتر شود و داراي آستاني مستقل، گنبدي سر به فلک کشيده و
[ صفحه 88]
صحن و سرايي علوي باشد. [3] عاشقان از دور و نزديک به آستان مقدسش حضور يابند و خوشحال و خرسند از نسيم کرامات و الطاف علمدار کربلا، به شهر و ديار خود بازگردند. از اين رو امام صادق عليهالسلام براي زيارت عباس عليهالسلام آدابي خاص بيان ميفرمايد:
چون خواستي عباس بن علي عليهالسلام را زيارت کني، در کنار شط فرات، مقابل حاير و جنب در سقيفه بايست و بگو:
«سلام الله و سلام ملائکة....» [4] .
و اينک که قريب چهارده قرن از شهادت آن حضرت ميگذرد، عالمان محقق و ژرفانديشان عرصهي علم و دانش، قبر مطهر عباس عليهالسلام را مقابل حرم حسيني و نزديک شط فرات، در محل فعلي، دانستهاند و اين عظمت چشمگير و فرزانگي عالمتاب را نتيجهي تدبير امام حسين عليهالسلام ميدانند. [5] .
|