[اسم، لقب و کنيه، واژههايي است که عرب در مخاطب قرار دادن زنان و مردان از آنان استفاده ميکند. اب و ابن همراه کنيهي پسران و مردان و بنت و ام پيشوند کنيهي دختران و زنان است. ابعاد شخصيتي افراد زمينهساز اين لفظ است، هر چند داشتن فرزندان، به ويژه نخستين فرزند، در انتخاب اين واژه نقش بسيار خواهد داشت. (المنجد في اللغة و الاعلام، ص 704 ذيل ماده کني).]
ديباچهي صفات اخلاقي افراد و فهرست فضايل معنوي انسانها در کنيهي آنها نمايان است. عباس عليهالسلام انساني آسماني بود که بلنداي عظمتش کنيههاي بسياري براي او پديد آورد.
«ابوالفضل» مشهورترين کنيهي اوست که برخي از صاحب نظران را بر آن داشته تا شعاع چشمگير شخصيت عباس را بستر اين واژه بدانند. ويژگيهاي دوران کودکي و شکوهمندي روحافزاي نوجواني او، نشان از بزرگي مقام وي داشت. فرهيختگان و شعراي بسياري بهرهمندي از فضايل بسيار را علت اين لقب دانستهاند. [1] .
از سوي ديگر، پارهاي از محققان و انديشمندان بهرهمندي از نعمت
[ صفحه 31]
وجود فرزندي به نام «فضل» را دليل اين کنيه شمردهاند. [2] .
«ابوالقاسم» کنيهاي ديگر است. مورخان با ژرفنگري در واژههاي معرفت آفرين زيارت اربعين، اين کلمه را کنيهي آن حضرت دانستهاند. آنجا که جابر انصاري خطاب به اين رادمرد الهي ميگويد:
«السلام عليک يا اباالقاسم، السلام عليک يا عباس بن علي.»
سلام بر تو اي پدر قاسم و سلام بر تو اي عباس، پور علي بن ابيطالب عليهالسلام.
هر چند مورخان و نسب شناسان، فرزندي به نام «قاسم» براي آن حضرت بيان نکردهاند، اما شناخت اين صحابي بزرگ مرتبه، که ساليان بسياري با خاندان رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم رفت و آمد داشته و از معرفتي بيش از ديگران بهرهمند بوده است، درستي اين کنيه را آشکار ميسازد [3] .
[ صفحه 32]
|