و روي عن أبيعبدالله الصادق عليهالسلام انه قال: «کان عمنا العباس بن علي نافذ البصيرة صلب الايمان، جاهد مع أبيعبدالله عليهالسلام و ابلي بلاء حسنا و مضي شهيدا». [1] .
«عموي ما عباس بن علي بصيرتي عميق (تيزبيني) و ايماني محکم داشت و امتحان خوبي داد (يا خوب جنگي نمود) و در خدمت امام حسين عليهالسلام جهاد کرد تا به شهادت رسيد».
در اين حديث شريف امام صادق عليهالسلام چند فضيلت براي اباالفضل عليهالسلام بيان نموده است يکي از آنها را در شرح روايت امام زينالعابدين عليهالسلام توضيح دادم؛ «و ابلي بلاء حسنا».
دوم: «نافذ البصيرة».
اين جمله را ميتوان اينگونه ترجمه نمود: تيزبين، دورانديش، و يقيني استوار.
که همه به يک معني اشاره دارد و آن اين است که در شناخت حق و حقيقت و معتقدات دين به حد کمال رسيده بود و آيندهنگر بود معاد روز قيامت را با ديد ملکوتي ميديد.
روي همين جهت دست از امام زمانش برنداشت و در راه وي جانبازي نمود.
[ صفحه 91]
بصيرت در دين مساوي با قوت ايمان است و با ايمان کامل کنار همديگرند زيرا ايمان داراي مراتبي است که کمترين مرتبهي آن تصديق کردن آنچه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم آورده است بدون اينکه در نفس استوار باشد و باور داشته باشد و اين نوع از ايمان را نميتوان بصيرت در دين ناميد بلکه به تزلزل و ارتياب نزديکتر است.
و مرتبهي اعلاي آن اين است که علاوه بر تصديق در دل نفوذ کرده باشد و باور داشته باشد که هيچ چيز نميتواند او را متزلزل نمايد که بصيرت در دين همين است.
قمر بنيهاشم عليهالسلام بصيرت در دين داشت و ايمانش کامل و راسخ بود. دشمنان سعي کردند با تأمين دادن وي را از برادرش جدا نمايند ولي کور خوانده بودند و از بصيرت و ايمان او بيخبر بودند.
سوم: «صلب الايمان».
يعني ايمان استوار. صلب را به سخت و محکم معنا کردهاند. که از توضيح پيشين معناي اين جمله روشن ميگردد.
چهارم: جهاد در خدمت امام عليهالسلام.
جهاد يکي از واجبات و عبادات دين مقدس اسلام است که ارزش آن را مجاهدين واقعي ميدانند.
اين جهاد گاهي اهميت بيشتري پيدا ميکند از جهت اينکه در خدمت امام وقت است و جهاد حضرت قمر بنيهاشم اينگونه بوده است.
پنجم: شهادت.
که در لقب سوم از القاب حضرت در اين باره توضيح دادم و ممکن است در آينده نيز بحثي داشته باشم.
|