اين سؤالي است که در ذهن ميآيد، ميبينيم که افراد زياد به ولياي از اولياءالله توسل پيدا ميکنند اما حاجت آنان برآورده نميشود، شايد نسبت کساني که حاجت آنان در اثر توسل برآورده ميشود با کساني که حاجت آنها برآورده نميشود، دو درصد باشد اين تفاوت چيست و دليل آن چه ميباشد؟
[ صفحه 194]
واقع مطلب براي ما روشن نيست اما ميتوان گفت: خداي حکيم عليالاطلاق و قادر مطلق اين چنين مقدر و مقرر فرموده که در دنيا هر رويدادي منشأي داشته باشد که مردم از آن آگاه باشند از باب مثال عبور از يک دريا بايستي به وسيلهي کشتي صورت بگيرد، پيمودن فرسنگها راه احتياج به يک وسيله سواري دارد، کار آتش سوزاندن و آب خاموش نمودن است.
هر چيزي وسايل و ابزاري دارد که در دسترس مردم است و بدون آن وسايل امکان تحقق نيازها نيست اما نه به گونهي علت و معلول که فلاسفه ميگويند و کار به جايي منتهي شود که از قدرت خدا خارج گردد، در عين حالي که وسيله قرار داده شده قدرت ازلي و ابدي خداست که همه رويدادها به آن بستگي دارد، اگر مشيتش قرار بگيرد آتش سوزان گلستان ميشود، انسان ناتوان روي آب اقيانوس راه ميرود هزار فرسنگ راه را در يک چشم به هم زدن ميپيمايد همه چيز تحت قدرت کامله اوست.
بنابراين بايستي براي رفع نياز و احتياج به آن وسايل روي آورد ولي گاهي جهت مصلحتي اين قانون شکسته ميگردد و کمک گرفتن از وسايل و ابزار کنار ميرود که اين معناي معجزه و کرامت است.
بناي خدا بر اين است که کسي که از دنيا به عالم برزخ منتقل شد دستش از دنيا و تصرف در آن کوتاه گردد و نتواند کاري را انجام دهد ولي راه بسته نيست و از خدا سلب قدرت نميشود، بلکه روي مصلحت اولياي خدا و مقربان به درگاه به اذن خدا در عالم برزخ بر اين دنيا ناظرند و در آن تصرف مينمايند يا به نحو وسيله و ارتباط و يا به نحو فاعل و انجام دهنده، مريض را شفا ميدهند نابينا را بينا و بينا را نابينا، فقير را غني و غني را فقير مينمايند، تا تقدير الهي و مشيتش بر چه باشد.
بعد از روشن شدن اين مطلب عرض ميکنم: يکي از کساني که بعد از درگذشت از اين عالم خاکي بر جهان هستي نظارت دارد و در آن تصرف مينمايد يا به نحو وسيله و يا به نحو انجام دهنده بابالحوايج حضرت اباالفضل العباس عليهالسلام است معجزات و
[ صفحه 195]
کرامات آن حضرت آنقدر فراوان است که قابل شماره نيست و در اين مورد دهها جلد کتاب لازم است و قابل انکار نيست، بعضي از نويسندگان به ذکر کرامات و معجزات وي پرداختهاند و حق مطلب را تا حدي ادا کردهاند، حقير نيز براي تبرک و تيمن چند کرامت از کرامتهاي آن حضرت را ذکر مينمايم:
|