عمار ساباطي گويد: به امام صادق - عليهالسلام - عرض کردم: ابو اميه يوسف بن ثابت از شما نقل کرده است که شما گفتيد: هيچ عملي همراه ايمان ضرري نميزند، و هيچ عملي همراه با کفر مفيد نيست.
امام - عليهالسلام - فرمودند: ابو اميه تفسير اين حديث را از من سؤال نکرد، مقصود من از کلام مزبور اين است که: هر کس که امام از آل محمد - صلي الله عليه و آله و سلم - را بشناسد و او را ولي خود قرار دهد، سپس هر مقدار عمل خير انجام دهد از او پذيرفته ميشود، و چندين برابر آن به او ثواب ميدهند، و از اعمال خير خود که توأم با معرفت است نفع ميبرد، مراد من (از کلام مزبور) اين بود.
و همچنين خدا نميپذيرد از بندگان؛ اعمال صالحهاي را که انجام ميدهند اگر امام جائر را - که از ناحيه خدا نيست - ولي خود قرار دهند.
عبدالله بن ابييعفور گفت: آيا چنين نيست خداوند فرمود: (من جاء بالحسنة فله خير منها و هم من فزع يومئذ آمنون) [1] «کساني که کار نيکي انجام دهند پاداشي بهتر از آن خواهند داشت؛ و آنان از وحشت آن روز (قيامت) در امانند»؟
پس چگونه عمل صالح از کسي که ائمهي جور را ولي خود قرار داده است مفيد نيست؟
امام - عليهالسلام - فرمودند: آيا ميداني حسنهاي که خدا در اين آيه اراده کرده است چيست؟ اين حسنه معرفت امام و اطاعت از او است، و همانا خداي متعال فرموده است: (و من جاء بالسيئة فکبت وجوههم في النار هل تجزون الا ما کنتم تعملون) [2] «و آنانکه اعمال بدي انجام دهند، به صورت در آتش افکنده ميشوند؛ آيا جزائي جز آنچه عمل ميکرديد خواهيد داشت»؟!
و مراد از «سيئه» انکار امامي است که از ناحيهي خدا (منصوب شده) است.
[ صفحه 82]
سپس امام فرمودند: هر کس روز قيامت (در محشر) بيايد در حالي که امام جائر را که از ناحيهي خدا نيست ولي خود قرار داده است، و در حالي که منکر حق، و ولايت ما است، خداوند او را روز قيامت بر رويش در جهنم مياندازد. [3] .
|