ابوعمرو زبيري گويد: به امام صادق - عليهالسلام - گفتم: آيا ايمان درجات و مراتب دارد که به وسيلهي آن مؤمنين در نزد خداوند داراي مقامات مختلف هستند؟
حضرت فرمود: بله.
گفتم: خداي رحمتت کند آن را برايم بيان بفرما تا بفهمم.
حضرت فرمود: خداوند ميان مؤمنين مسابقه قرار داده است همان طور که بين اسبها مسابقه قرار ميدهند، سپس به آنان براساس مسابقه درجه داده است (يعني
[ صفحه 67]
به هر که بهتر به سوي او ميدوند يا ميرسند درجه و منزلت داده است)، و به هر شخص به اندازهي پيشي گرفتن منزلت و درجه ميدهد، نه از حق او کم ميکند، و نه اينکه عقب افتاده اي را بر کسي که جلو افتاده مقدم ميدارد و نه مفضولي را بر فاضل مقدم ميدارد، و بر اساس همين مطلب کساني که در ابتداي امت اسلام بودند با کساني که در آخر امت اسلام هستند تفاضل پيدا ميکنند.
و اگر براي کساني که در ايمان پيشي گرفتهاند فضيلتي بر کسي که عقب افتاده است، نباشد، در اين صورت کساني که در اين امت در آخر هستند با کساني که در اول هستند يکسان خواهند بود.
آري؛ اگر چنين فضيلتي بر کسي که در ايمان پيشي گرفته است بر کسي که در ايمان عقب افتاده است نباشد، عقب افتادهگان مقدم خواهند شد، ولي خداوند متعال چنين مقرر داشته است که پيشينيان مقدم باشند، و به خاطر تأخير و کوتاهي در ايمان مقصرها مؤخر باشند، زيرا ما ميبينيم عدهاي از مؤمنين از متأخرين امت اسلامي که در عمل از پيشينيان بهتر هستند، و از نظر نماز و روزه و حج و زکاة و جهاد و انفاق کار فزونتري انجام دادهاند.
و اگر سوابق و پيشينههائي نبود که مؤمنين به وسيلهي آن نزد خدا بر هم برتري دارند هر آينه آنهائي که در آخر آمدند به خاطر زيادي عمل بر کساني که در ابتداي اسلام بودند مقدم ميشدند، ولي خداوند عزوجل نخواست که آخرين درجات ايمان با اولين درجات ايمان يکسان باشد، و يا اينکه کسي که خدا آن را مؤخر قرار داده است مقدم بشود، يا آنکه مقدم قرار داده است مؤخر شود. [1] .
|