سدير صيرفي گويد: در خدمت امام صادق - عليهالسلام - بودم، و سؤالاتي را که دوستانم به من داده بودند برايشان مطرح مينمودم، در آن هنگام سؤالي به ذهنم آمد لذا عرض کردم: فدايت شوم؛ مسألهاي همين الان به قلبم خطور کرد.
حضرت فرمود: مگر در اين مسائل نيست؟
عرض کردم: خير.
فرمود: آن سؤال چيست؟
عرض کردم: فرمايش اميرالمؤمنين - عليهالسلام - که فرمود: «حديث ما سخت است و به سختي قابل پذيرش است، و نميشناسد آنرا مگر فرشتهي مقرب يا پيامبر فرستاده شده، و يا بنده اي که خداوند قلب او را براي ايمان آزمايش کرده باشد».
حضرت فرمود: بله ملائکه دو دسته هستند: مقرب و غير مقرب.
[ صفحه 300]
و انبياء دو دسته هستند: مرسل و غير مرسل (فرستاده شده و غير فرستاده شده)
و مؤمنين دو دسته هستند: امتحان شده، و امتحان نشده.
و اين امر (مسألهي امامت ما) بر فرشتهگان عرضه شد ولي به آن اقرار نکردند مگر مقربين.
و بر انبياء عرضه شد ولي به آن اقرار نکردند مگر فرستادگان.
و بر مؤمنين عرضه شد ولي به آن اقرار نکردند مگر امتحان شدگان.
- توضيح: شايد منظور اين است که دستهاي که درجه و رتبهي بالاتري داشتند به حکم شناخت بالاتر بدون مقدمه مقام و منزلت اهل بيت - عليهمالسلام - را شناختند و به آن اقرار کردند.
و علامه مجلسي - رحمه الله - در بيان اين حديث ميفرمايد: شايد مراد از اقرار؛ اقرار کامل و تام و تمام باشد که ناشي از شناخت و آگاهي کامل از علو منزلتشان و عجائب شأنشان ميباشد، بنابراين؛ اقرار ننمودن پارهاي از فرشتهگان و انبياء - اين چنين اقراري - منافي با عصمت و طهارتشان نيست.
و علامه طباطبائي در پاورقي ميفرمايد: بلکه مراد از اقرار؛ رسيدن به آنچه نزد اهل بيت - عليهمالسلام - است از حقيقت دين، يعني کمال توحيد است که همان ولايت است، و اين مطلب چون داراي مراتب است، و مرتبه کامله ميسر نيست مگر براي کساني که در حديث مزبور ياد شدهاند. [1] .
|