1- زيد شحام گويد: به امام صادق - عليهالسلام - گفتم: کدام يک افضل و برتر است: حسن يا حسين - عليهماالسلام -.
حضرت فرمود: فضل اولي ما بسان فضل آخري ما است، و فضل آخري ما بسان فضل اولي ما است، و هر کدام داراي فضل مخصوص به خود است.
گفتم: فدايت شوم، جواب را گستردهتر و واضحتر برايم بگو، به خدا قسم من سؤال نکردم مگر براي اينکه ميخواهم معرفت بيشتري به شما پيدا کنم.
حضرت فرمود: ما از يک درخت پاکيزه هستيم (يعني ريشه و اصل ما يکي
[ صفحه 282]
است) خداوند ما را از عنصر واحدي آفريد، فضل ما از ناحيهي خدا است، و علم و دانش ما از خدا است، و ما امينان او بر بندگان و مخلوقينش هستيم، و دعوت کنندگان به دين و آئين او ميباشيم، و حاجبان (و وسائل) ميان او و بندگان او هستيم، آيا ميخواهي برايت اضافه کنم اي زيد.
گفتم: بله.
حضرت فرمود: خلقت ما يکي است، و علم ما يکي است، و فضل ما يکي است، و همگي ما نزد خداوند متعال يکي هستيم.
گفتم: خبر ده مرا از عددتان (چند نفر هستيد)؟
حضرت فرمود: ما دوازده نفر هستيم همين طور اطراف عرش خدا بوديم از ابتداي خلقتمان، اول ما محمد و وسطي ما محمد و آخري ما محمد است. [1] .
2- هشام بن سالم گويد: به امام صادق - عليهالسلام - گفتم: امام حسن - عليهالسلام - افضل است يا امام حسين - عليهالسلام -؟
حضرت فرمود: امام حسن - عليهالسلام - افضل است از امام حسين - عليهالسلام -.
گفتم: پس چرا امامت به اولاد امام حسين - عليهالسلام - اختصاص يافته است، و اولاد امام حسن - عليهالسلام - از آن بهرهاي ندارند؟ [2] .
حضرت فرمود: خداوند (به خاطر حکمتي) خواست اين سنتي را که در مورد هارون و موسي اجرا نمود در مورد حسن و حسين - عليهماالسلام - نيز جاري کند.
مگر نميبيني که هر دو (موسي و هارون) در نبوت شريک بودند همان طوري که حسن و حسين - عليهماالسلام - در امامت شريک بودند، با اين حال خداوند عزوجل نبوت را در فرزندان هارون قرار داد و در فرزندان موسي قرار نداد، گر چه موسي از هارون افضل و برتر بود.
گفتم: آيا دو امام ميتواند در يک زمان باشد؟
[ صفحه 283]
حضرت فرمود: خير، مگر اينکه يکي از آن دو ساکت و مأموم براي ديگري باشد، و ديگري ناطق و امام و پيشواي ديگري باشد، و اما اينکه هر دو امام ناطق فعال در زمان واحد باشند خير (چنين چيزي نميشود).
(وجعلها کلمة باقية في عقبه) [3] .
گفتم: آيا امامت در دو برادر پس از حسن و حسين - عليهماالسلام - ممکن است واقع شود. (يعني دو برادر امام باشند مانند حسنين - عليهماالسلام -)؟
حضرت فرمود: خير، اين امامت فقط در امام حسين - عليهالسلام - جاري است.
سپس همين طور در اعقاب اعقاب، و اعقاب اعقاب ايشان تا روز قيامت.
(مراد از اعقاب اعقاب همان امامان نه گانه هستند تا حضرت مهدي عجل الله فرجه، زيرا پس از ايشان ديگر امام معصومي نيست). [4] .
|