1- زيد شحام گويد: به امام صادق - عليه‏السلام - گفتم: کدام يک افضل و برتر است: حسن يا حسين - عليهماالسلام -. حضرت فرمود: فضل اولي ما بسان فضل آخري ما است، و فضل آخري ما بسان فضل اولي ما است، و هر کدام داراي فضل مخصوص به خود است. گفتم: فدايت شوم، جواب را گسترده‏تر و واضحتر برايم بگو، به خدا قسم من سؤال نکردم مگر براي اينکه مي‏خواهم معرفت بيشتري به شما پيدا کنم. حضرت فرمود: ما از يک درخت پاکيزه هستيم (يعني ريشه و اصل ما يکي [ صفحه 282] است) خداوند ما را از عنصر واحدي آفريد، فضل ما از ناحيه‏ي خدا است، و علم و دانش ما از خدا است، و ما امينان او بر بندگان و مخلوقينش هستيم، و دعوت کنندگان به دين و آئين او مي‏باشيم، و حاجبان (و وسائل) ميان او و بندگان او هستيم، آيا مي‏خواهي برايت اضافه کنم اي زيد. گفتم: بله. حضرت فرمود: خلقت ما يکي است، و علم ما يکي است، و فضل ما يکي است، و همگي ما نزد خداوند متعال يکي هستيم. گفتم: خبر ده مرا از عددتان (چند نفر هستيد)؟ حضرت فرمود: ما دوازده نفر هستيم همين طور اطراف عرش خدا بوديم از ابتداي خلقتمان، اول ما محمد و وسطي ما محمد و آخري ما محمد است. [1] . 2- هشام بن سالم گويد: به امام صادق - عليه‏السلام - گفتم: امام حسن - عليه‏السلام - افضل است يا امام حسين - عليه‏السلام -؟ حضرت فرمود: امام حسن - عليه‏السلام - افضل است از امام حسين - عليه‏السلام -. گفتم: پس چرا امامت به اولاد امام حسين - عليه‏السلام - اختصاص يافته است، و اولاد امام حسن - عليه‏السلام - از آن بهره‏اي ندارند؟ [2] . حضرت فرمود: خداوند (به خاطر حکمتي) خواست اين سنتي را که در مورد هارون و موسي اجرا نمود در مورد حسن و حسين - عليهماالسلام - نيز جاري کند. مگر نمي‏بيني که هر دو (موسي و هارون) در نبوت شريک بودند همان طوري که حسن و حسين - عليهماالسلام - در امامت شريک بودند، با اين حال خداوند عزوجل نبوت را در فرزندان هارون قرار داد و در فرزندان موسي قرار نداد، گر چه موسي از هارون افضل و برتر بود. گفتم: آيا دو امام مي‏تواند در يک زمان باشد؟ [ صفحه 283] حضرت فرمود: خير، مگر اينکه يکي از آن دو ساکت و مأموم براي ديگري باشد، و ديگري ناطق و امام و پيشواي ديگري باشد، و اما اينکه هر دو امام ناطق فعال در زمان واحد باشند خير (چنين چيزي نمي‏شود). (وجعلها کلمة باقية في عقبه) [3] . گفتم: آيا امامت در دو برادر پس از حسن و حسين - عليهماالسلام - ممکن است واقع شود. (يعني دو برادر امام باشند مانند حسنين - عليهماالسلام -)؟ حضرت فرمود: خير، اين امامت فقط در امام حسين - عليه‏السلام - جاري است. سپس همين طور در اعقاب اعقاب، و اعقاب اعقاب ايشان تا روز قيامت. (مراد از اعقاب اعقاب همان امامان نه گانه هستند تا حضرت مهدي عجل الله فرجه، زيرا پس از ايشان ديگر امام معصومي نيست). [4] .

[1] المحتضر للشيخ حسن بن سليمان: 159، بحارالأنوار: ج 25 ص 363 ح 23. [2] في المصدر: ان الله تبارک و تعالي لم يرد بذلک الا أن يجعل. [3] سوره‏ي زخرف آيه‏ي 28. [4] اکمال الدين: 232، بحارالأنوار: ج 25 ص 249 ح 1.